Moscova a fost pentru noi una din cele mai interesante metropole pe care le-am vizitat vreodată. Ne-a plăcut mult orașul. Sunt o grămadă de atracții turistice care merită văzute, transportul e eficient, mâncarea e foarte bună și prețurile sunt relativ mici. Am stat în oraș aproape 4 zile dar am fi putut lejer sta o săptămână sau mai mult și aveam ce face. Dacă n-ar fi inconvenientul vizei, cred că Moscova ar trebui să fie o destinație city-break de top, mai ales vara când vremea e perfectă pentru plimbări.

Moscova e un oraș gigantic, cu peste 12 milioane de locuitori. Arhitectura orașului este desigur dominată de clădiri uriașe de tipic sovietic, dar există și multe clădiri istorice din vremea Imperiului Țarist și sute de biserici care mai de care mai frumos colorate. Pentru transport, de departe cea mai bună variantă este metroul – e ieftin, rapid și eficient. Nici taxiurile nu sunt foarte scumpe, doar că deseori traficul din oraș e infernal și blocajele sunt inevitabile. Cu limba e destul de complicat. Foarte puțini vorbesc engleză inclusiv în locurile turistice. Ajută mult câteva cuvinte de bază în rusă și mai mult să știi să citești alfabetul chirilic, pentru că semne în engleză nu prea există.

O hartă cu centrul Moscovei

Fără să pun ziua plecării și ziua când am făcut o excursie în afară orașului, am avut timp de vizitat Moscova două zile pline. Asta n-a fost nici pe departe suficient pentru ce ne presupusem noi. O zi întreagă ne-a luat să vedem Kremlinul și Piața Roșie, iar cealaltă zi, după turul metroului am mers în zona de nord, pe strada Arbat, la parcul VDNKh și seara am ajuns la spectacol la faimosul circ Nikulin.

Am început plimbarea noastră la Moscova luând metroul către stația centrală Ploshad Revolutsyi, la 2 pași de Piața Roșie. Zidurile vechi ale Kremlinului

Trecând în Piața Roșie, prima clădire care impresionează este uriașul palat care adăpostește Muzeul National de Istorie.

Catedrala Kazan, o biserică care datează din secolul 16.

Una din cele mai vizitate atracții din Moscova este mausoleul lui Lenin unde este expus corpul îmbălsămat al dictatorului comunist. Mausoleul este deschis timp de 3 ore (de la 10 la 1), 4 zile pe săptămână. Intrarea este gratuită dar securitatea este foarte strictă. Pentru că accesul este limitat câtorva persoane în același timp, coada este întotdeauna uriașă, iar vizitatorii se adună deja de pe la 8 dimineața. Noi am ajuns pe la 11 și ceva. Ne-am gândit inițial să vizităm dar am constat repede că nu aveam nicio șansă să intrăm până la ora închiderii, astfel că am renunțat. Am asistat și la un incident mai târziu când un grup de turiști chinezi nu foarte educați au încercat să se bage în față și să forțeze porțile. Gărzile i-au oprit și au închis apoi la scurt timp accesul tuturor.

Nu s-a terminat aici experiența noastră cu cozile la Moscova. Am mers apoi la cea mai mare atracție din oraș, palatul Kremlin, unde am regretat profund că nu am cumpărat biletele online (se pot achiziționa cu minim 7 zile în avans). Coada nu era chiar foarte lungă, doar că se mișca extraordinar de încet. A durat o oră în total până am ajuns să luăm biletele.

Biletele sunt de mai multe tipuri – Acces simplu în complex, vizită la muzeul tezaurului (Armoury) și vizită în sala diamantelor. Accesul în complex înseamnă intrarea în complexul arhitectural unde sunt câteva mari biserici ale Moscovei. Armoury Chamber și Diamond Fund sunt locuri care nu trebuie ratate. Am luat astfel două bilete: unul pentru complex și muzeu (700 ruble adică vreo 10 euro) și supliment pentru Diamond Fund (încă 500 de ruble). Biletele sunt valabile doar pentru ore fixe de intrare.

Intrarea în Kremlin

Flori în grădinile palatului

Am mers mai întâi la Armoury Chambers. Muzeul include o colecție impresionantă cu obiecte care au aparținut țarilor. Am văzut bijuterii prețioase, săbii și arme de foc, calești regale, costumele Ecaterinei cea Mare, colecția de ouă Faberge a lui Nicolae II și multe alte cadouri primite de țarii Rusiei. Fotografiatul este interzis în muzeu, dar am făcut câteva poze pe furiș.

Am intrat apoi și la Diamond Fund care se află într-o clădire adiacentă, locul care ne-a impresionat cel mai tare din tot Kremlinul. Am văzut acolo bijuteriile coroanei și o colecție uluitoare de pietre prețioase. Acolo chiar nu se pot face poze sub nicio formă.

La ușă la Putin – clădirea oficiului prezidențial

Senatul Rusiei

Impresionantele biserici din curtea Kremlinului din Cathedral Square

Tunul și clopotul Țarului – ambele considerate cele mai mari din lume

După vreo 4 ore de plimbare ne-am refugiat la umbră în parcul Kremlinului.

Ieșirea de la palat

Steaua roșie a rămas la loc de cinste

Mai departe am mers la Sf. Vasile, cea mai frumoasă biserică a Rusiei

La fotografii e coadă mare. Cu greu prinzi liber să nu fie încă 100 de persoane în poză. Pe lângă turiștii obișnuiți am văzut și o mulțime de cupluri de tineri căsătoriți veniți la sesiuni foto.

Dacă afară e aglomerație mare, la intrare la Sf. Vasile nu e coada prea lungă pentru că biletele sunt destul de scumpe – 1200 de ruble. Noi nu puteam rata o vizită astfel că am mers la casa de bilete și după 5 minute am intrat. A fost cea mai rapidă coadă la care am stat în Rusia.

Catedrala Sf. Vasile a fost construită in 1555 la ordinele lui Ivan cel Groaznic pe mormântul sfântului national Vasile (Basil) fiind considerată cea mai importantă biserică ortodoxă în secolele următoare, supranumită chiar Ierusalimul Rusiei. Catedrala adăpostește 8 biserici, fiecare cu altarul și cupola ei proprie. Cupolele sunt frumos colorate și fiecare are un design complet diferit. Catedrala nu este vopsită splendid numai afară ci și înauntru, iar senzația este că vezi mai multe biserici distincte pentru că pictura și sculptura lor nu se aseamănă mai deloc.

Vederea din parcul bisericii

Pe partea opusă a Pieței Roșii față de Kremlin se află G.U.M. (în traducere aproximativă Magazinul Universal Central). O fi fost magazin universal pe vremea comunistă dar astăzi este cel mai luxos mall din Moscova și include cele mai renumite brand-uri de modă ale lumii. Prețurile sunt astronomice, dar clădirea merită vizitată pentru că este excepțional de frumoasă.

Alături de Mall, am trecut pe la un târg artizanal de unde am luat kvas, băutura răcoritoare tradițională rusească

La plimbare prin zona mai nouă, printre clădiri monumentale specific stilului sovietic.

Teatrul Balșoi (adică teatrul mare) este un simbol pentru Moscova. Am fost în august, când era pauza dintre stagiuni, astfel că ne-am limitat să-l vedem de afară. Mi-ar plăcea totuși cândva să asist la un spectacol de operă sau balet.

Aproape de teatru am găsit un târg amenajat unde se vindeau produse tradiționale

Zarayde Park este un loc deosebit pentru plimbări pe malul râului Moscova. Include un complex arhitectonic modern și o sală de spectacole. Prin apropiere se pot vedea multe alte biserici colorate frumos.

Oriunde de uiți în Moscova sigur vezi o cupolă colorată a vreunei biserici

Seara am mers pe bulevardul New Arbat. Aceasta este o zonă ceva mai modernă și elegantă cu hoteluri și blocuri înalte de locuințe unde se află câteva din cele mai renumite restaurante ale Moscovei.

La cină pe Arbat. Am ales un restaurant cu specific uzbec

Am stat prin zonă până seara târziu, continuând plimbarea pe strada pietonală paralelă cunoscută sub numele Old Arbat Street.

O nouă zi, o nouă plimbare. După ce am făcut o excursie în afară Moscovei am revenit din nou în oraș cu metroul. De data aceasta am mers în nord, la parcul VDNKh.

Intrarea la metrou și monumentul cosmonauților.

Hotelul Cosmos, cel mai mare din Moscova

La drum spre parc

Parcul VDNKh, în traducere „Expoziția de realizări a economiei naționale” a fost construit de liderii comuniștii pentru a reprezenta succesul U.R.S.S. Parcul se întinde pe o arie vastă și include mai multe pavilioane monumentale dedicate fiecărui stat membru al Sovietelor.

Prima mare clădire de la intrare este pavilionul dedicat lui V.I. Lenin.

Simbolurile sovietice ale clădirii

Fântâna „Prietenia Popoarelor” are câte o statuia aurită pentru fiecare stat – am stat să căutăm statuia care reprezenta Moldova.

Mai departe încep pavilioanele statelor. Mai jos, pavilionul Georgiei

Pavilioanele Uzbekistan și Turkmenistan

Pavilionul Armeniei

La armeni ne-a plăcut pentru că am găsit un restaurant excelent cu mâncare tradițională din Caucaz.

Mai târziu am mers la spectacol la circul Nikulin. Tradiția circului e strâns legată de Rusia, iar Nikulin este cel mai faimos circ din Moscova. Am luat biletele online din timp iar seara am sosit la spectacol.

Artiștii de la Nikulin. Spectacolul a durat vreo 2 ore cu numere de dresaj cu tigrii, lei și caii, dans, muzică și acrobații uluitoare.

Spectacolul este interactiv, iar clovnii selecționează spectatori pentru diverse părți amuzante. Am făcut și eu parte dintr-o scenetă medievală iar toată sala s-a amuzat pe seama mea.

Black Star Burger – este un lanț de fast-food rusesc unde am mâncat cel mai bun burger.

Noaptea târziu la ieșirea de la metrou am dat de un concert rock ad-hoc. Ne-am alăturat și noi și am dansat împreună cu localnicii.

Ultima zi la Moscova nu am mai făcut mare lucru. Am dat o nouă tură pe la prânz pe bulevardul Tverskaya.

Am servit masa de prânz la Cafe Pușkin, unul din cele mai renumite restaurante din Moscova. Locul arată splendid la interior, dar prețurile sunt exorbitante.

Tot pe Tverskaya am nimerit la un festival medieval. Astfel am putut vedea lupte cu cavaleri, turniruri și domnițe costumate tradițional.

După 4 zile splendide la Moscova a venit și vremea plecării. Cum spuneam, am prins drag de Moscova și ținând cont că nu am văzut multe locuri pe care ni le propusesem sigur vom mai reveni cândva acolo.

Aeroportul internațional Sheremetyevo, cel mai mare al Rusiei

Am zburat spre București cu Aeroflot cu un avion Sukhoi. Zborul direct ar trebui să dureze puțin peste 2 ore dar am făcut 3 ore ocolind, pentru că Aeroflot are interdicție peste spațiul aerian ucrainean.