Cea mai apropiată capitală europeană față de București este Sofia. Aflată la 350 de kilometri este poate și cea mai accesibilă de vizitat cu mașina drumul putând fi făcut în 5-6 ore. Pentru cei mai mulți Sofia este un punct uzual de oprire în drum spre Grecia sau sudul Balcanilor dar poate fi și o destinație pentru un mini city break.

Singura dată când am stat la Sofia a fost acum mai mult timp, prin 2009. Am petrecut atunci două nopți în capitala Bulgariei timp în care am vizitat și mănăstirea Rila.

Pentru a ajunge la Sofia cel mai ușor traseu este via Ruse și Plevna. Ultima parte din drum de la Yablanitsa, pe vreo 80 de kilometri, este pe autostrada Hemus (A2). Această porțiune de autostradă traversează munții înalți și include mai multe viaducte și tunele. Apoi urmează intrarea în Sofia și traficul de rigoare pentru o capitală aglomerată. Mai nou s-a inaugurat autostrada de centură care probabil reduce din aglomerație. Pe atunci era un bulevard lung cu piatră cubică pe care se făcea ceva până traversai orașul.

Am stat atunci la un hotel de 4 stele din vestul Sofiei, pe care îmi amintesc și acum că am plătit extrem de puțin (parcă 15 sau 20 de euro pe noapte) pentru condiții foarte bune. Pe atunci Bulgaria era un loc foarte ieftin de mers (și nici acum nu e prea scump, dar s-au mai schimbat lucrurile).

Sofia nu este un oraș foarte diferit de București. Este ceva mai mic, populația fiind de 1,5 milioane de locuitori. Nu are cine știe ce mari atracții turistice – principala fiind catedrala Alexander Nevsky și mai multe muzee prin oraș. Are aceleași clădiri masive specific comunismului și cartiere de blocuri. Excelează prin numărul de restaurante, baruri și cluburi din centru asemenea capitalei noastre.

Există totuși o mare diferență: Sofia se află la poalele munților într-un cadru natural splendid – cel mai înalt vârf este Vitosha care are peste 2200 de metri și pe care se poate urca cu telecabina iar iarna se poate schia.

Am vizitat la Sofia biserica Alexander Nevsky (un fel de catedrala mântuirii neamului, dar cu o vechime de peste o sută de ani) care este un adevărat simbol al orașului. Aceasta este sediul patriarhiei Bulgariei și impresionează prin dimensiuni. Interiorul său este frumos decorat. Naosul adăpostește tronul regal al Bulgariei iar în criptă se află un uriaș muzeu al icoanelor ortodoxe. Cam asta a fost „turismul” nostru prin Sofia. În rest ne-am plimbat prin magazine și am mâncat bine la restaurante.

Am făcut din Sofia o excursie scurtă până la Rila la sud de capitală. Acolo se află cea mai importantă mănăstire a Bulgariei și aș adăuga eu cea mai frumoasă biserică ortodoxă pe care am vizitat-o. Pentru a ajunge acolo se merge cam o oră și jumătate, cea mai mare parte din traseu fiind pe autostradă. Mănăstirea dedicată Sfântului Ivan din Rila – patronul Bulgariei – a fost întemeiată în secolul 10 pe vremea țarului Petru I. Complexul este imens și este un model al arhitecturii ortodoxe din regiune, o adevărată capodoperă arhitectonică ce adăpostește sculpturi, picturi și icoane de mare valoare. Rila se află într-un cadru natural splendid la poalele munților cu același nume de unde încep câteva din cele mai frumoase trasee montane ale Bulgariei. Am vizitat mănăstirea toamna iar peisajul era și mai frumos datorită culorilor pădurilor din jur.

Atât despre mini-excursia la Sofia. A trecut mult timp de când am fost acolo și sunt sigur că s-au mai schimbat multe. Povestind mi-am amintit despre traseele montane din munții Rila care îmi doresc mult să le fac la un moment dat. Vă las la final cu un video cu lacurile Rila și cu imaginile din călătoria noastră.

Autostrada Hemus traversează munții pe ultimii 80 de kilometri înainte de Sofia

Am stat pe atunci la un hotel din vestul Sofiei

La plimbare prin centru

Hotelul Sheraton

Metroul din Sofia

Ador mâncarea bulgărească

Noaptea prin Sofia

Catedrala Nevski

Excursie spre sud înspre munții Rila

Frumoasele culori ale toamnei

Am parcat mașina la mănăstirea Rila

Biserica din Rila, construită într-un cadru natural splendid

Curtea mănăstirii

Arhitectura este unică

Brazii verzi și contrastul cu pădurea

Despre istoria locului

Rila este considerată una din cele mai frumoase biserici ortodoxe

Am revenit mai târziu la Sofia

Catedrala și pe lumină

Alexander Nevsky, cea mai mare catedrală a Bulgariei

Cripta include un muzeu interesant