Prin 2022 Wizz Air a lansat un zbor direct din București către Rimini, principala stațiune italiană de pe coasta de nord a Adriaticii. Zborurile au debutat toamna iar la fel de rapid cum au apărut au și fost anulate. Noi am reușit să prindem un bilet dus-întors în cele câteva luni de operare. Chiar dacă nu era vreme de plajă, a fost o ocazie numai bună de a revedea Italia, de a reveni la Rimini și San Marino după vreo 15 ani și de a descoperi locuri noi prin împrejurimi, precum orașul Ravenna.

Am aterizat la Rimini după vreo 75 de minute de zbor. Se vede circuitul de Formula 1 de la Imola

Aeroportul este micuț. Sunt doar 3-4 zboruri pe zi. Aeroportul aparține și statului San Marino, chiar dacă se află pe teritoriu italian.

Ne-am cazat 3 nopți la un hotel din centrul stațiunii Rimini.

Vederea la mare de pe balconul camerei noastre

Noapte pe faleza din stațiune

Am descoperit la doi pași de hotel un restaurant foarte bun. Bounty este restaurantul piraților din Rimini. Terasa are forma unui vapor, interiorul arată ca o insulă din Caraibe iar ospătarii sunt toți îmbrăcați în costume de pirați. Mai important, mâncarea este excelentă. Ne-a plăcut așa mult încât acolo am servit cina în fiecare seară.

În fiecare din cele 3 zile petrecute la Rimini am făcut scurte excursii prin împrejurimi. O zi am fost la San Marino, alta am vizitat Ravenna și Cesenatico iar ultima am ajuns prin satele Montebello și Verruchio înainte de a reveni la aeroport. Toate aceste locuri se află la cel mult o oră de condus de Rimini.

Am început cu San Marino. Sunt doar 30 de kilometri de la Rimini până în micul stat enclavă din estul Italiei. San Marino nu face parte din Uniunea Europeană dar prin mai multe acorduri cu UE nu are granițe formale cu Italia și folosește moneda euro. Suprafața țării este de numai 61 de kilometri pătrați iar populația abia trece de 30.000 de locuitori.

Principala (și singura) atracție din San Marino este vârful dealului Monte Tirano. Acolo se află cele 3 turnuri, simbol al statului, palatul republicii, cele mai importante biserici și câteva străduțe abrupte fermecătoare. Centrul vechi este închis accesului auto și există parcări ample amenajate pe mai multe etaje. Fiind extra sezon am găsit loc chiar la parcarea cea mai apropiată de centru.

Toate străzile din San Marino sunt în pantă și se încheie cele 3 turnuri din vârf. Pe drum sunt multe magazine pentru turiști. Taxele în San Marino sunt foarte mici, iar preturile sunt mai bune ca în Italia. Principalul suvenir pentru vizitatori sunt articolele din piele (genți, jachete etc) – locul având o tradiție veche a pielarilor.

Turnul cel mai accesibil este Prima Torre (Guaita). Acolo am mers întâi pentru a admira vederea peste întreaga țară.

Pano

De vârful turnului se vede tot statul San Marino și chiar mai departe până la mare.

Mai departe, traseele continuă spre Seconda și Terza Torre.

N-am mai urcat mai sus ci am continua plimbare pe străduțele din centrul istoric.

Basilica din San Marino este cea mai importantă biserică

Un alt loc frumos este Piazza della Liberta

Acesta este palatul republicii. San Marino este condus de doi căpitani regenți aleși de un consiliu la fiecare 6 luni. Mașinile din imagine le aparțin, fiind folosind pentru deplasări oficiale.

Am încheiat ziua la shopping la San Marino Outlet. Am găsit acolo câteva reduceri bune și am plecat cu ceva haine cumpărate.

Ziua urmatoare am mers spre Ravenna. Am trecut pe langa Mirabilandia, unul din cele mai mari parcuri de distractii ale Italiei. Nu am oprit acolo, in schimb, am mers sz vizitzm un alt parc, ceva mai mic – Italia in Miniatura.

Italia în Miniatura se află la doar 5 kilometri nord de Rimini. Este un parc tematic care include machete ale celor mai frumoase locuri din Italia. Parcul este mare și se poate ajunge de la un capăt la altul cu trenul monorail.

A fost chiar drăguț să revedem miniaturi ale unor locuri pe unde am fost în trecut prin Italia.

Câteva miniaturi din parc, de la Torino și Mont Blanc până la domul din Milano și piața din Siena.

O zonă deosebită a parcului care nu este tocmai o miniatură este Venezia. Aici construcțiile sunt la o scară mult mai mare.

Prin zona Venezia se pot face plimbări frumoase pe canale cu bărcile automate.

Vederi de pe canale.

Parcul mai are și o mică zonă unde se poate interacționa cu animale și păsări exotice.

50 de kilometri mai la nord se află Ravenna. Am lăsat mașina la o parcare de la marginea centrul vechi și am luat-o la pas pentru a explora orașul.

Ravenna este unul din cele mai mari orașe din regiunea Emilia Romagna având o populație de 150.000 de locuitori. Este un oraș cu o mare importanță istorică, strâns legată de catolicism. Orașul a fost capitala Imperiul Roman de Apus în secolul 5 și capitala regatului Ostrogot în secolul 6. Mai apoi s-a alăturat Vatican-ului fiind parte din Statele Papale până la unificarea Italiei în secolul 19. De aceea centrul istoric este înțesat de biserici care mai de care mai impunătoare.

Ravenna este supranumit și orașul mozaicurilor. Constructorii locali au perfectat folosirea mozaicului și de-a lungul secolelor au creat adevărate capodopere. Exteriorul bisericilor din Ravenna nu e deloc impresionant, dar interioarele sunt splendide.

Cele mai faimoase locații sunt incluse în turul Ravenna Mosaici. Se poate cumpăra un bilet complet care include accesul la 5 capele sau biserici decorate cu cele mai deosebite mozaicuri.

Una dintre acestea este Baptisterio Neoniano aparținând catedralei Rissurezione din Gesu. Aici accesul este permis doar unui grup mic de vizitatori la un moment dat.

Am intrat la Baptisterio la ora fixă marcată pe biletul nostru.

Cupola este absolut splendidă. Când înțelegi că aceste acoperișuri nu sunt pictate ci realizate din piese minuscule de mozaic este cu atât mai impresionant.

Capela San Andrea

Basilica San Francesco

Aceasta adăpostește mormântul lui Dante Aligheri

Basilica Sant’Apollinare

Aici pereții laterali sunt decorați cu mozaicuri reprezentând sfinții și clericii.

Mausoleul Galla Placida adăpostesc mozaicul considerat cel mai valoros din Ravenna.

Acesta este mozaicul Giardino di Eden din interiorul mausoleului.

Basilica San Vitale este cea mai mare biserică din Ravenna

Mozaicurile de aici mi s-au părut mie cele mai frumoase. Acoperișul domului arată absolut încântător

Mozaicul este peste tot în interiorul bisericii, nu numai pe acoperiș.

La San Vitale am încheiat turul mozaicurilor din Ravenna. Totul a durat vreo 3 ore, pentru că bisericile sunt foarte aproape una de alta.

Cea mai mare parte din centrul Ravennei este pietonal.

Piazza del Popolo, inima orașului

Am încheiat plimbarea la o terasă din piață unde am servit masa la soare.

Pe drumul de întoarcere spre Rimini am mai făcut o scurtă oprire la Porto Canale di Cesenatico. Acesta era portul naval al orașului Cesena, aflat la vreo 15 kilometri de mare. Locul este unul foarte animat seara, portul fiind plin de ambarcațiuni de epocă și terase elegante.

Ultima zi am mai făcut o plimbare prin satele pitorești din regiune înainte de zborul spre casă. Unul din cele mai frumoase este Montebello, cocoțat într-un vârf de deal la 30 de kilometri vest de Rimini.

Castelul din Montebello este punctul cel mai înalt din sat și oferă vederi foarte frumoase peste văile din jur.

Am asistat la o nuntă locală chiar în curtea castelului

Un alt sat pitoresc este Verucchio. Acesta este o cetate fortificată, tot în vârful unui deal.

Interiorul cetății medievale este locuit și în prezent. Noi am făcut o scurtă plimbare pe aleea principală din sat.

Un mural mai ciudat din Verucchio

Zona de la baza cetății din Verucchio este renumită pentru restaurantele cu preparate tradiționale. Acestea se deschid doar 2-3 ore pe zi la prânz și majoritatea meselor sunt deja rezervate.

Delicii locale din Emilia Romagna

La aeroport la finalul unei frumoase escapade de toamnă.