Cehia este țara cu cel mai mare consum de bere pe cap de locuitor din lume. O mulțime de beri cu tradiție îndelungată sunt fabricate de cehi, precum Krusovice, Budweiser (cel original, nu cel american), Gambrinus sau Pilsener Urquell. Orașul cu cea mai mare tradiție în producerea berii este probabil Plzen, în sud vestul țării. Berea se fabrică la Plzen (sau Pilsen în germană) încă din secolul 13. La Plzen a fost înființată o mare berărie în 1839, cu standarde de calitate foarte înalte unde s-a inventat o nouă tehnologie de a produce bere din malț fermentat în cazane uriașe de cupru. Bere produsă avea o claritate deosebită și rezistă mai mult. A fost astfel creat un standard ce s-a răspândit în lumea întreagă – berea pilsener. Fabrica mai există și azi, aici fiind produsă berea Pilsener Urquell.

Cum povesteam anterior, am sosit la Plzen seara târziu direct de la stadionul din Nuremberg și de-acolo am mers direct la petrecere iar normal ziua următoare ne-am trezit târziu. Doream să vizităm fabrica de bere dar până atunci am luat-o la pas prin centrul orașului.

Plzen urma să fie capitala culturală a Europei în 2015 și pregătirile erau intense. Mai toate clădirile erau în renovare, drumurile se repavau, se schimbau liniile de tramvai și așa mai departe. Chiar și așa orașul arăta foarte bine, bănuiesc că acum arată superb. Principala atracție din Plzen este Piața Republicii (Namesti Republiky) una din cele mai frumoase din Estul Europei. Pe laturile pieței pătrate se găsesc cladiri istorice vopsite colorat, iar în mijloc este uriașa catedrală Sf. Bartolomeu. Cele mai frumoase priveliști se pot vedea turnul bisericii care din păcate era și el în renovare și nu am urca până în vârf. După o masă copioasă (mâncarea cehească în general este foarte consistentă) am plecat din centru spre fabrica de bere Pilsener Urquell.

La fabrică se fac tururi organizate în mai multe limbi cu plecare la o oră. Am reușit să ajungem chiar la fix pentru turul în engleză unde mai erau câteva locuri și am plecat imediat. Turul durează 2 ore și costă 150 de coroane (25 de lei). De la centrul de vizitatori am fost luați cu autocarul până în fabrică iar de acolo ghidul nostru a început să ne povestească mai multe.

La fabrica din Plzen se produce Pilsner Urquell, dar și alte branduri mari precum Gambrinus și Kozel. Fabrica a fost cumpărată de SAB (South African Breweries) în 1999, de atunci urmând un proces intens de modernizare. Retehnologizarea a fost însă limitată de protestele angajaților care au vrut să se asigure că nu se va pierde din calitatea berii, având în cele din urmă câștig de cauză. Am vizitat mai întâi liniile de îmbuteliere ce permit producția a peste un milion de sticle zilnic.

Turul a continuat spre hala de fermentare, unde se produce berea în cazane uriașe de cupru. Sub hală am mers mai departe prin tunele lungi (ni s-a spus că au mai multe zeci de kilometri în total) săpate pentru a adăposti miile de butoaie de bere. Tunelele sunt foarte răcoroase asigurând o temperatură ideală. La finalul turului am ajuns și la momentul mult așteptat – și anume degustarea berii proaspete direct din butoi. Am degustat îndelung câteva halbe ca să ne asigurăm că sunt bune.

La întoarcere de la berărie am trecut pe lângă stadionul din Plzen unde spre surpriza noastră am aflat că urma antrenamentul oficial cu public al naționalei Cehiei. După ce nimerisem la Nuremberg să se joace Germania – Gibraltar iată că și la Plzen, loc nu tocmai obișnuit pentru meciuri, se juca a doua zi Cehia – Islanda. Nu aveam cum să mergem chiar la meci, dar ne-am dus la antrenament. Intrarea a fost liberă, dar a trebuit să așteptăm ceva la coadă, pentru că veniseră câteva mii bune de oameni. La tribună am mai servit iar niște bere și cârnați, am cumpărat fulare cu echipa locală și ne-am făcut și șefi de galerie, începând mai multe ropote de aplauze ce au cuprins tot stadionul.

A doua zi trebuia să mergem din nou la Nuremberg pentru zborul spre casă. Am ajuns la gară unde spre surprinderea noastră am aflat că e mai rapid să mergem cu mașina până la Praga ca să luăm un autocar de acolo decât să plecăm cu trenul. Am condus o oră până în capitală. Nu era timp de vizitat orașul (oricum mai fusesem de câteva ori) dar ne gândeam cu ocazia asta să mergem să votăm. Erau alegerile prezidențiale din țară, cele cu cozile kilometrice la ambasade. Nu am avut timp din păcate de vot, pentru că trebuia să prindem autocarul, dar măcar a fost timp de o masă bună de prânz iar apoi din fața gării ne-am îmbarcat spre Germania, drumul până la Nuremberg cu autocarul DB fiind doar 3 ore. Am mai poposit la o ultimă bere weiss în centrul vechi iar de acolo am plecat la aeroport și pe la miezul nopții eram înapoi acasă.

Aici am stat la Plzen

Orașul se pregătea să devină capitala culturală a Europei, mai peste tot erau șantiere

Catedrala din Plzen și piața centrală

Imagine din interiorul bisericii

Case frumos colorate

Marea Sinagogă

Pe malul râului Radbuza

Fabrica de bere Pilsner Urqell

Am plecat într-un tur cu ghid

Liniile moderne de îmbuteliere

Berea cea mai bună se face doar în cazane de cupru

Noile cazane instalate de SAB

Cramele din subteran

Cazane uriașe cu bere

La final, momentul mult așteptat – degustarea

La antrenamentul naționalei

Ne-am făcut și șefi de galerie

A apărut echipa Cehiei

Petr Cech la încălzire

Gara din Plzen. Am aflat că e mai rapid să mergem la Praga pentru a lua autocarul de acolo