La finalul anului 2022 am făcut o primă incursiune în Insulele Caraibe, o zonă a lumii pe care nu am avut ocazia să o descoperim până atunci. Am ales să ne împărțim vacanța de 9 zile între două insule din Antilele Mici care aparțin de Franța: Guadelupa și Martinica. Le-am ales pentru că opțiunile de zbor din București erau foarte bune (orar și tarif) dar a contat și faptul că sunt niște insule moderne și sigure, ce fac parte efectiv din Uniunea Europeană.

Am zburat cu Air France via Paris CDG – la dus către Pointe-a-Pitre, aeroportul principal din Guadelupa și la întors din Fort de France din Martinica. Între ele am mai luat un zbor dus cu Air Caraibes. Primele 5 zile le-am petrecut în Guadelupa. După o escală scurtă pe cel mai mare aeroport al Franței, zborul din Paris a mai durat 8 ore și jumătate. Am sosit în Caraibe după lăsarea nopții. În Guadelupa am intrat la fel ca în alte state UE, cu buletinul.

Am stat în Guadelupa într-o vilă frumoasă pe coasta de sud-vest a insulei. Am avut acolo un apartament spațios într-o locație bună, aproape de mai multe plaje renumite de pe insulă.

Am dormit mult prima zi pentru a ne recupera după zborul lung. Diferența de fus orar față de casă era de 6 ore, iar în zilele ce au urmat ne-am obișnuit cu un orar de somn nu foarte diferit de cel de acasă – adormeam devreme pe la 8-9 și ne trezeam cel târziu la 6-7 dimineața. Ne-a convenit asta și pentru că la tropice soarele răsărea devreme iar după 6 seara era deja întuneric.

Mașina închiriata a fost esențială pentru a descoperi insula Guadelupa unde șoselele sunt excelente dar transportul în comun lipsește cu desăvârșire.

Guadeloupe a fost descoperită de Cristofor Columb în a doua sa expediție spre „Indiile de Vest” în 1493. Acesta i-a dat numele după Santa Maria de Guadelupa d’Extremadura (o importantă mănăstire din Spania, nume venit la rândul său din arabă – „Valea Lupilor” fiind un oraș înființat de mauri când aveau controlul Iberiei). Insula era pe atunci locuită de triburi arawak care au reușit să oprească tentativele spaniolilor de a coloniza insula timp de decenii.

Francezii au preluat controlul insulei în 1635, dezvoltând plantații vaste de trestie de zahăr și aducând mii de sclavi din Africa de Vest. Britanicii au preluat controlul insulei de câteva ori în secolele ce au urmat, dar de fiecare dată francezii au preluat controlul înapoi. Astăzi Guadelupa este departament francez de peste mări și are același statut ca orice altă regiune franceză.

Guadelupa are cel mai mare teritoriu dintre toate Antilele Mici din Caraibe. Arhipelagul include insula mare în formă de fluture, care de fapt se alcătuiește din două insule separate de un canal îngust (Basse Terre și Grande Terre). Alte insule notabile mai sunt Marie Galante, insulele Les Saintes și La Desirade. Populația arhipelagului este de 380.000 de locuitori, dintre care două treimi locuiesc în Pointe-a-Pitre și suburbiile sale.

Grande Terre este insula mai modernă, unde se află cel mai mare oraș, aeroportul internațional, majoritatea industriei și terenurilor agricole și câteva stațiuni importante la plajă. Basse Terre este zona sălbatică, cu munți și junglă (ironic, contrar numelui), slab populată, plină de locuri de drumeții și plaje sălbatice. Principalele atracții din Guadeloupe sunt desigur plajele sale variate, zona muntoasă din Basse Terre plină de cascade și vegetație luxuriantă dar și o mulțime de grădini botanice sau zoologice. Guadeloupe este desigur renumită pentru fabricile de rom și bucătăria creolă locală.

Vila noastră se afla pe Basse Terre, în apropiere de Deshaies. De acolo aveam acces facil spre plajele din vest și era o bază bună pentru a explora insula în toate direcțiile.

Guadelupa este o insulă foarte verde. Cam așa arăta peisajul în apropiere de vila noastră.

Am mers zilnic la plajă, de obicei pe Grande Anse și Petite Anse – două plaje splendide din apropiere. Majoritatea plajelor din Guadelupa sunt virgine, neamenajate. Palmierii asigură umbră din belșug iar mesele se pot servi la mini-barurile sau foodtrucks din apropiere.

Plaja Grande Anse este cea mai întinsă de pe coasta de vest. A fost unul din locurile unde am petrecut cel mai mult timp pe insulă.

Pe coasta de vest, ne-am putut bucura în fiecare seară de apusuri splendide peste Marea Caraibelor. Aici un apus pe Plage de la Perle, singura plajă unde puteam ajunge de la cazare pe jos.

Micul dejun l-am servit de obicei la noi la apartament. Ne-am făcut provizii încă de la sosire de la unul din hipermarketuri. Nu au lipsit la masa de dimineața fructele tropicale, legumele proaspete și nici brânzeturile franțuzești.

După două zile de lenevit am dorit să descoperim mai departe atracțiile insulei. Am început cu un traseu cu mașina pe coasta vestică din Basse Terre.

O primă oprire a fost la Parc des Mamelles, cea mai mare grădină zoologică din Guadelupa.

Chiar dacă parcul este renumit pentru animalele pe care le găzduiește, noi am rămas impresionați de vegetația luxuriantă din domeniu.

Am văzut tot felul de animale prin parc, de la tucani și flamingo, la pantere și jaguari, maimuțe sau ratoni

Cel mai simpatic dintre toți: red panda

Nu toate animalele se văd de la distanță la Zoo de Guadeloupe. Am fost surprinși plăcut când traseul nostru a intrat direct în cușca lemurienilor Maki Catta și ne-am trezit în mijlocul lor.

Parcul oferă și o experiență ceva mai plină de adrenalină pentru doritori. Este vorba de un traseu construit din 18 poduri suspendate la mare înălțime peste coroana copacilor.

Drumul a durat jumătate de oră și a fost fascinant. Vederile de sus sunt splendide iar emoțiile au fost mari pe podurile care se leagănă în bătaia vântului și sub pașii noștri.

Înapoi la nivelul solului

După parcul zoo, am mers la Maison du Cacao. Plantația de cacao oferă tururi ghidate cu prezentări ale procesului de fabricație și degustări ale ciocolatei ecologice produse local.

Am asistat mai întâi la o prezentare fazelor producției de cacao.

De la dreapta la stângă: planta de cacao coaptă cu semințele sale albe, miezul semințelor curățat, uscat și prăjit, batoanele de cacao pur și untul alb de cacao.

Parcul include multe panouri informative despre istoria și producția de cacao

Fructele de cacao aproape coapte

Mai departe am mers la restaurant pentru a servi prânzul. Am avut mici dificultăți cu mesele în Guadelupa din pricina orarului localelor. Specific francez, puținele restaurantele de pe insulă sunt deschise doar la prânz (12-2) și cină (după 7 seara). Problema noastră a fost că fiind mereu matinali ne era foame dinainte să se deschidă restaurantele doar că nu am găsit niciodată unul deschis când aveam nevoie. A trebuit să așteptăm în fiecare zi.

Acea masă de prânz am servit-o la La Touna, unul din cele mai apreciate restaurante de pe Basse Terre.

Masa însă a fost delicioasă și a meritat așteptarea.

După amiază am mers la portul turistic din Bouillante. De acolo se fac excursii cu vaporul către rezervația Cousteau, un mic arhipelag de insule care se bucură de o faună submarină fantastică. Am luat repede bilete și ne-am îmbarcat la scurt timp pe vapor alături de un grup de turiști.

Harta Reserve Cousteau și animalele pe care le adăpostește

Pe mare. Soarele din Guadeloupe ardea puternic. La prânz erau peste 32 de grade iar o șapcă și crema de soare erau obligatorii.

Am mers cu un „vapor-submarin”. După vreo douăzeci de minute, ne-am apropiat de parcul natural și am fost invitați să mergem dedesubt pentru a vedea fauna marină.

Am văzut o mulțime de pești, iar când ne-am apropiat de coralii uriași a fost de-a dreptul încântător.

Am făcut apoi o pauză pentru snorkeling la malul insulei Pigeon

Toată plimbarea a durat două ore și jumătate și a fost foarte plăcută.

Înapoi la Boiullante, am fost întâmpinați de o mulțime de pelicani

Ziua s-a încheiat la plajă cu o baie răcoritoare în mare și un apus splendid văzut din Petite Anse.

Ziua următoare a fost dedicată atracțiilor de pe insula cealaltă, Grande Terre. Ne-am îndreptat spre Pointe-a-Pitre (PTP), unde se află cele mai moderne șosele de pe insulă.

Am oprit mai întâi la Aquarium de la Guadeloupe, aflat la periferia PTP

Este un acvariu destul de mic, dar plin de pești rari, încântători.

Rechinii la somn

Nu lipsesc nici crustaceele

Cel mai vesel pește

… si cel mai morocanos

Nu departe am mai oprit la Anse Tabarin. De acolo se poate ajunge cu vaporașul pe insula Gosier

Drumul durează 15 minute și costă 6 euro retur

Le Gosier este o insulița ce are maxim un kilometru lungime, dar care are niște plaje absolut splendide

Farul este singura construcție permanentă de pe Gosier

Coasta estică, măcinată de valurile Atlanticului

În schimb, în est apa este foarte lină, țărmul cu nisip alb fiind protejat de un atol de corali

Am petrecut vreo două ore relaxate pe plaja din Gosier

Înapoi pe insula mare, am admirat un grup de localnici care cantau muzică tradițională

Cea mai faimoasă stațiune din Grande Terre este Sainte Anne, la 20 de kilometri est de PTP. Acolo se află cele mai frumoase plaje din zonă. Am făcut un scurt popas la faimoasa Plage de la Caravelle aflată în proprietatea resortului Club Med.

Vederi de la Plage de la Caravelle

Am continuat turul oprind în centrul Sainte Anne, singurul loc aglomerat pe care l-am văzut în tot sejurul nostru în Guadeloupe. De-a lungul plajei frumoase din oraș se află o mulțime de magazine și restaurante.

Prânzul la restaurantul Kontiki. Eu am ales Assiette Creole – platoul tradițional ce include felurile principale consumate de localnici, ton proaspăt tăiat, accras de morue (morun pane), calamari, sardine, legume gratinate, mango, orez și sosuri.

După amiaza am traversat zona centrală din Grande Terre, principala regiune agricolă din Guadeloupe, pentru a ajunge în nord vest, la o altă plajă faimoasă

Plage de Souffleur are vreo 5 kilometri și este cea mai lungă plajă din Guadeloupe

Sorbet de coco, un alt deliciu tradițional

Ziua nu se putea încheia decât cu un nou apus pe mare

Pentru ultima zi de plimbare am ales atracțiile din estul și sudul Basse Terre. Am început ziua traversând zona dens împădurită din inima parcului național Guadeloupe. Aceasta este zona insulei plină de trasee prin junglă, munți abrupți, râuri și cascade.

O primă cascadă pe care am văzut-o a fost Cascade aux Ecrevisses, aflată chiar în centrul Basse Terre. Pentru a ajunge la ea de la parcare am urmat un scurt traseu amenajat vreo 10 minute.

La Cascade aux Ecrevisses

Următoarea noastră vizită a fost la Jardin de Valombreuse, cea mai renumită grădină botanică din Guadeloupe

Grădinile sunt vaste și se pot vizita la pas dar și cu trenulețul turistic

Domeniul a aparținut cândva unuia din cei mai bogați oameni din Antilele Franceze iar astăzi este un parc privat deschis vizitatorilor. Traseele sunt pietruite și peste tot se găsesc informații despre colecțiile de plante

Unul dintre lacurile cu nuferi

Zoom pe câteva flori de nufăr superbe

Palmierul călătorului

Arborele de vanilie

Flamingo roz pe lacurile din parc

Flori de la Valombreuse, care mai de care mai frumoase

Planta „Ciocul tucanului”

Aleea cu palmieri

Vederea din punctul cel mai înalt din domeniu

Rose de procelain, cea mai faimoasă floare din parc, este supranumit Paradisul Colibri

Micuțele păsări colibri adoră să soarbă din seva acestei plante

La finalul turului am întâlnit simpaticii papagali Colombo

Am stat două ore la Valombreuse și am mai fi stat mult, dar mai aveam și alte locuri de văzut în acea zi. Am continuat drumul spre sud

Un scurt popas a fost la Kassaverie. Este vorba de o plantație de kassava, plante rădăcinoase din care se obține o făină foarte hrănitoare – numită făină de manioc sau tapioca. Acesta era alimentul de bază al triburilor originare din Caraibe înainte de sosirea coloniștilor.

După un scurt tur am trecut pe la magazin. Am luat de acolo făină pentru acasă dar și lipii din kassava calde umplute cu șuncă.

Principala atracție turistică din sud sunt Chutes du Cabret, cele mai spectaculoase cascade din toate Antilele. Pentru a ajunge acolo am urcat cu mașina pe un drum sinuos și abrupt până la aproape o mie de metri altitudine.

Chutes du Cabret sunt o serie de cascade în lanț ce pornesc din vârful Soufriere, cel mai înalt munte (vulcan) din Guadeloupe. Sunt mai multe cascade mari, dar cele mai faimoase sunt prima și a doua, ambele având o cădere de apă de peste 100 de metri.

Se poate ajunge la 3 cascade, dar cea mai accesibilă este a doua, unde se ajunge pe scări în jumătate de oră. Am preferat să ne limităm la ea pentru că plouase, iar traseul spre celelalte două era mult mai lung și implica și ceva treceri prin noroi.

Drumul prin junglă a fost o plăcere cu priveliști superbe la fiecare pas

Bifurcația traseelor spre fiecare cascadă

Finalul traseului, la baza celei de-a doua cascade. Vederea este splendidă

Înapoi la centrul de vizitatori am admira priveliștea peste coasta insulei

Am traversat apoi spre țărmul vestic, către al doilea oraș ca mărime din Guadeloupe: Basse-Terre

Acolo am oprit la Rhum Bologne, una din cele mai mari fabrici de rom din Guadeloupe

La centrul pentru vizitatori am făcut un scurt tur al fabricii și – normal – am poposit la magazin pentru suveniruri

Popas pe drumul spre casă, la Baie du Pecheur

Ultima zi în Guadeloupe nu am mai făcut mai nimic, doar ne-am relaxat pe plajă

Ultima cină în Guadeloupe, la Deshais

Venise și ziua plecării. Zborul spre Martinica era după amiaza din aeroportul Pointe-a-Pitre. Noi am plecat puțin mai devreme pentru a putea să descoperim și puțin din cel mai important oraș al insulei care era în drum.

Pointe-a-Pitre pare dintr-o altă lume decât restul Guadeloupe. Orașul este plin de blocuri și mașini și peste tot este aglomerat. Nu este cel mai frumos oraș, dar nu puteam nici să nu trecem deloc pe acolo și am încercat în două ore să vizităm ce e mai interesant de văzut.

Piața centrală din PTP

Marche Couvert, piața de legume și fructe din inima orașului

Portul turistic

Pescarii vând pestele proaspăt la tarabele din port. Printre vizitatorii lor sunt nu numai cumpărători dar și pelicani pofticioși.

Cea mai vizitată atracție din PTP este Memorial ACTe. Este un muzeu ultra modern dedicat istoriei sclavagismului în Guadelupa și Caraibe. Fotografiile sunt interzise în muzeu, dar pot să spun că este foarte interesant și de-a dreptul emoționant.

Am servit masa chiar la restaurantul muzeului înainte de plecarea spre aeroport

Guadeloupe a fost pentru noi un loc deosebit, o insulă civilizată și modernă cu oameni primitori, natură splendidă și mâncare excelentă. Insula este ideală pentru un concediu relaxat. Ne-a plăcut mult acolo dar și mai mult am îndrăgit următoarea insulă pe care aveam să o vizităm. Urma Martinica, insula florilor.