Aventură în Tanzania – Partea 1 – Africa cea adevărată. Drumul spre Serengeti

Africa este continentul pe care l-am vizitat cel mai puțin. Am ajuns de-a lungul anilor în statele din nordul Africii, din Egipt până în Maroc, am petrecut câteva vacanțe de vis în statele insulare din Oceanul Indian, iar în luna de miere am ajuns în Africa de Sud. Niciunul dintre aceste state nu le-aș numi parte din adevărată Africa, așa cum mi-o imaginam, cu triburi nomade, sălbăticie și turme de elefanți și lei pe întinderile vaste. Africa de Sud este mult mai modernă și bogată decât restul continentului, statele Magrebului fac parte din punct de vedere cultural mai degrabă din lumea arabă decât din Africa, iar insulele tropicale nu au nicio legătură. Totul a fost diferit când am ajuns în Tanzania…

Mi-am dorit mult timp o aventură în Africa adevărată, iar Tanzania mi-s părut mereu cea mai bună destinație pentru asta. Statul de pe coasta de est a continentului este unul unde se poate vedea această lume cel mai ușor, având o infrastructură turistică bună, condiții decente de siguranță și lipsa bolilor periculoase. Teritoriul tanzanian include câteva din cele mai mari atracții din Africa, de la faimosul munte Kilimanjaro, la țărmurile lacului Victoria și de la plajele de vis din Zanzibar la savana infinită din Serengeti.

Nu am luat ușor decizia de a vizita Africa, m-am temut pentru siguranță și sănătate. La fața locului m-am convins că sunt multe exagerări și nu e chiar atât de rău. Vacanța în Tanzania a fost una dintre cele mai frumoase pe care le-am petrecut vreodată. Am descoperit în Tanzania o lume total diferită de tot ce mai văzusem anterior, o lume de care m-am îndrăgostit.

Am vizitat Tanzania acum mai mulți ani, dar amintirile sunt încă puternice. Am stat acolo 8 zile, împărțind timpul în două între Arusha la poalele Kilimanjaro, de unde am făcut un safari memorabil în Serengeti, și Zanzibar, unde am simțit relaxarea totală pe plajele cu nisip alb ale oceanului.

Am zburat cu KLM via Amsterdam cu un zbor open-jaw, adică la dus am zburat spre Kilimanjaro (Arusha) iar la întoarcere am revenit din capitala Dar Es Salaam. Din Arusha în Zanzibar și din Zanzibar în capitală am zburat cu o companie locală, Precision Air. La Arusha am rezervat un pachet complet de 4 zile de safari printr-o companie locală iar în Zanzibar, am rezervat un hotel bine cotat pentru sejur. Nu a fost o călătorie ieftină, dar nici foarte scumpă ținând cont de ce condiții am avut și cât de multe am văzut acolo.

Am plecat așadar la drum spre Africa la final de noiembrie. După o escală scurtă la Amsterdam, a urmat zborul lung spre Tanzania. Au fost 8 ore plăcute la bordul avionului B777 al KLM. A fost un zbor de zi și am sosit la destinație pe la ora 8 seara.

Intrarea în Tanzania a fost foarte lejeră. Datorită unei înțelegeri ce datează din regimul Ceaușescu, cetățenii români nu necesită viză pentru Tanzania. România este singurul stat european care nu are nevoie de viză. A fost ceva nou să văd cum aproape toți pasagerii avionului s-au îndreptat spre coada biroului de vize și doar românii au mers direct la controlul pașapoartelor.

Controlul a fost rapid. Nu existau vaccinuri obligatorii pentru a intra în Tanzania, dar sunt mai multe recomandate. După călătoriile în India, le aveam oricum pe toate făcute, inclusiv cel de febra galbenă. De asemenea, există zone în Tanzania cu risc de malarie, Serengeti fiind una dintre ele. Pentru malarie nu există vaccin și se recomandă profilactice. Am avut Malarone, pastile pe care le-am luat de pe aeroportul Schipol în escala de pe drum. Am luat o pastilă zilnic pe durata vacanței.

Spuneam că am rezervat un pachet safari în avans. Am călătorit cu agenția locală Suricata Safaris, pe care i-am găsit după reviewurile bune online. I-am căutat pe mail, am confirmat cu ei toate detaliile călătoriei iar plata am făcut-o la sosire în Tanzania. Ei mi-au organizat tot timpul petrecut în Arusha.

Totul a costat 720 de dolari americani de persoană. Pare o sumă enormă dar nu e chiar exagerat. Pachetul lor a inclus transferul de la aeroport dus-întors, 2 nopți de cazare la un hotel bun din Arusha, 3 zile de safari cu șofer și ghid, transport cu un jeep confortabil și un grup mic, cazare 2 nopți la campsite în parcurile Serengeti și Ngorongoro, toate mesele timp de 4 zile și taxele de intrare în rezervațiile naturale (numai aceste taxe însumau 200 de dolari).

Hotelul Venus din centrul Arusha unde am petrecut prima și ultima noapte

După sosirea la hotel seara târziu, urma să plecăm direct în safari dimineața la 6. Am separat de seara lucrurile pentru safari cu tot ce aveam nevoie cele 3 zile, pentru că bagajele mari urmau să rămână la hotel. Printre lucrurile care s-au dovedit foarte utile aș enumera: sac de dormit, lumină frontală, spray de țânțari, ochelari și cremă de soare, camera foto cu un card mare de memorie și haine mai groase pentru serile răcoroase.

Dimineața, jeepul a sosit la hotel foarte punctual. După ce s-a strâns tot grupul am plecat la drum. Ni s-a explicat programul zilei. Urma să avem un drum lung. Vreo 3 ore cu mașina până la intrarea în parcurile naturale, traversarea parcurile Ngorongoro și încă 2 ore până la intrarea în Serengeti unde aveam să facem un safari de după amiază înainte de a ne caza.

Harta parcurilor din nordul Tanzania

La drum prin Arusha. Spuneam mai devreme de adevărata Africa…

Prima parte de drum a fost pe asfalt, 150 de kilometri până la intrarea în rezervația Ngorongoro. Drumul a fost neașteptat de bun. În afara localităților șoferul conducea cu 100 km/h, dar în sate mergeam încet pentru că erau mulți oameni pe drum.

Primele animale pe care le-am zărit în acea zi au fost turmele de oi, capre și vaci ale sătenilor de la marginea drumului

Imagini din Tanzania rurală

La Makuyuni, ultima localitate mai mare de pe traseu am oprit pentru a face o revizie tehnică a jeepului și am făcut plinul de motorină.

Drumul spre craterul Ngorongoro, în imagine.

Intrarea în rezervația Ngorongoro. Am poposit puțin acolo, până când ghidul nostru a plătit taxele și a luat toate permisele necesare.

Mai departe nu am mai văzut asfalt. Totuși șoseaua de pământ este în stare bună și se poate merge cu 60-80 de kilometri pe oră

Doar traversam Ngorongoro pe șoseaua de pe marginea craterului, dar am oprit la Crater Viewpoint, terasa de unde se vede superb caldera vulcanului. Diametrul craterului este de peste 20 de kilometri, iar datorită climatului unic este habitatul pentru sute de mii de animale. E un loc fantastic, unde aveam să facem safari două zile mai târziu.

Vederi peste Ngorongoro

Mai departe pe drum am văzut mai multe sate cu colibe ale triburilor masai. Și acolo urma să facem o vizită mai târziu.

Noi ne-am continuat drumul coborând pantele vulcanului în direcția Serengeti. Mai departe a început o câmpie care părea că nu se mai termină. Asta înseamnă cuvântul “seringit” în limba masai – câmpie infinită.

Nu intrasem încă rezervație când am început să vedem primele animale. Am văzut mai întâi o girafă păscând frunzele arbuștilor

Apoi mai multe girafe

Apoi am zărit o zebra, nu foarte departe de drum

Apoi 5 zebre

Apoi zeci de zebre….

Ați prins idea…

La scurt timp ne-am trezit într-o câmpie vastă unde se vedeau mii (da, mii) de animale sălbatice. Atunci am înțeles că am ajuns într-unul din cele mai deosebite locuri de pe Pământ.

Am poposit pe un drum lateral pentru a face un picnic de prânz. Ghidul ne-a avertizat să nu ne depărtăm pentru că există și animale periculoase. Nu ne-a liniștit foarte mult nici faptul că însoțitorii noștri nu erau înarmați, acest lucru fiind interzis de regulile parcului.

Mai departe pe drum am așteptat sute de wildebeest să traverseze strada

Antilopele pe care localnicii le numesc wildebeest sunt cele mai des întâlnite animale prin rezervație. Ele sunt cele care conduc marea migrație anuală din Serengeti, cea mai mare a lumii. Anual milioane de wildebeest străbat câmpiile din parcurile Serengeti în Tanzania și Masai Mara în Kenya

La scurt timp am sosit la poarta de intrare în Serengeti

Acolo ne-au întâmpinat copiii masai care s-au bucurat mult când le-am oferit ceva bani și niște mâncare.

Mai departe am ridicat acoperișul jeepului și am început la propriu primul safari prin Serengeti

Frumoasele gazele Thompson

Am întâlnit apoi un rinocer care tocmai traversa drumul.

Am tras o mică sperietură aici pentru că rinocerul de frică a început să gonească și, la un moment dat, să fugă chiar în direcția jeepului nostru. La câțiva metri de impact a frânat brusc iar noi am rămas înmărmuriți. Din fericire, animalelor le e frică de jeepuri. Ei le văd ca niște animale mari și mai puternice.

Un alt jeep era să se răstoarne după peripeția cu rinocerul. Am mai rămas să-i ajutăm să revină pe drum.

Când vezi o stâncă în Serengeti este foarte probabil să fie și animale de pradă pe acolo. Pe stânci le place leilor să doarmă și sunt deseori zăriți.

Primii lei pe care i-am întâlnit în safari: câteva leoaice și puii lor

Mai departe am prins puțină ploaie. Vorba cântecului, “I bless the rains down in Africa”

Unde este o baltă mai mare, acolo probabil sunt și hipopotami. A fost impresionantă imaginea zecilor de hipopotami înghesuiți în apă și la fel de impresionant mirosul groaznic din apropiere.

Hipopotamii sunt cel mai periculos animal din Serengeti, ne-a spus ghidul. Sunt singurii care atacă oamenii, deseori fără niciun motiv.

Am zărit apoi o turmă mai mare de lei la cina. (Săriți peste imaginile următoare dacă vă impresionați ușor)

Masa de seara a puilor de lei: wildebeest proaspăt vânat de mama

După masă, siesta

Înainte de lăsarea serii am sosit la camping

Am fost repartizați către corturile noastre. Sincer să fiu, mă așteptam la mai rău. Condițiile au fost foarte bune. În complex aveam și toalete, dușuri, bucătărie și un mic magazin. Corturile erau echipate cu pături și saci de dormit și – cel mai important – se închideau ermetic.

Campsite-ul se afla chiar în inima Serengeti în zona Seronera. Am fost avertizați să nu ne depărtăm pentru că există prădători prin apropiere. De asemenea, ni s-a spus că după lăsarea totală a întunericului putem merge la toalete doar în grupuri, dacă nu putem mai bine ne abținem. Când ne plimbam am văzut inclusiv două hiene care dădeau târcoale în depărtare. Nu era deloc de glumit.

Seara se face răcoare bine în Serengeti. Dacă ziua erau 24-28 de grade, temperatura după apus cobora la 12-16 grade.

Ne-am încălzit la foc și am împărțit povesti din călătorii împreună cu alți turiști locali și străini în așteptarea cinei să fie pregătită. Am petrecut toată seara la foc și a fost superb.

M-am temut inițial să stau la cort în Serengeti. Mi-a fost frică că mă mănâncă leii, hienele, țânțarii sau cine știe ce alte vietăți. Noaptea petrecută în camping s-a dovedit însă o experienta de neuitat.

Somnul la cort a fost unul din cele mai frumoase pe care le-am avut vreodată. Se auzeau strigătele hienelor în depărtare când am dormit dar mi-e puțin îmi păsa. Nu ne-a mâncat nimic până dimineața și ne-am trezit extraordinar de odihniți cu privirea la răsăritul peste savană.

Urma cel mai frumos safari din Africa. Încă nu văzusem nimic.