De-a lungul Nilului – Partea 4 – Magnificul Abu Simbel. Ultima zi la Aswan

După ce petrecusem câteva zile frumoase la Luxor, am sosit la Aswan, cel mai mare oraș din sudul Egiptului. De acolo urma să facem o excursie prin deșert spre templul Abu Simbel, un loc unde visam de mult timp să ajung. De fapt, pot spune că vizita la Abu Simbel a fost principalul motiv pentru care am revenit în Egipt la începutul anului. Am încercat și în trecut să merg și la Abu Simbel dar a fost imposibil din cauza distanței.

Templul din Abu Simbel se află aproape de granița Egiptului cu Sudanul, la 300 de kilometri sud de Aswan. Se poate ajunge acolo pe “autostrada deșertului”, iar drumul cu mașina durează mai puțin de 3 ore. Nu este o autostradă propriu-zisă, este un drum normal cu două benzi, drept și care nu prea trece deloc prin localități. Asta face că șoferii egipteni să gonească cu peste 150 km/h pe șosea.

La drum pe autostrada deșertului

Am zburat efectiv cu mașina și după două ore și jumătate aveam să sosim la Abu Simbel

Abu Simbel este un templu monumental dedicat lui Ramses al II-lea aflat pe atunci la intrarea Nilului în statul faraonilor. Este unul din cele mai impresionante monumente ale Egiptului antic și cel mai dificil de vizitat, departe de toate marile orașe.

Complexul din Abu Simbel este faimos și datorită strămutării sale din anii 60. Complexul a fost mutat în întregime în 1968 când, datorită construcției noului baraj Aswan, locul inițial unde se afla pe malul Nilului a fost inundat, fiind creat lacul Nasser. Sunt de fapt două temple la Abu Simbel – cel al lui Ramses al II-lea și cel alăturat dedicat soției sale, Nefertari. Mutarea templelor este una din cele mai complexe lucrări inginerești realizate în Egipt.

Înainte de a vizita templul am intrat la muzeu. Acolo se prezintă istoria locului de la construcție acum 4 milenii până la operațiunea de mutare din anii 60.

Spre intrarea la templu

Vederi cu lacul Nasser, unul dintre cele mai mari lacuri artificiale din lume.

Din spate se poate vedea bine muntele artificial care a fost construit la strămutarea templelor.

Din față, totuși, nu se vede deloc că muntele nu este unul natural.

Vederea imenselor statui ale lui Ramses

Din interiorul templului. Totul a fost păstrat intact la strămutare. Toate camerele, sculpturile și picturile sunt cele originale

Templul lui Ramses din Abu Simbel mi se pare cel mai impresionant din tot Egiptul

Cum spuneam, mai este un templu, cel al lui Nefertari. Nu este la fel de grandios dar și acesta e impresionant

Interiorul este chiar mai bine păstrat, multe din picturi fiind în stare excelentă

Lacul Nasser este o vedere unică în una dintre cele mai aride zone de pe planetă

La revedere, Abu Simbel!

Nu departe de Abu Simbel este zona militară Toshka unde armata desfășoară un proiect agricol imens întins pe zeci de kilometri. S-au construit canale uriașe de irigații ce permit crearea de culturi verzi în mijlocul deșertului.

Pe drumul de întoarcere ghidul m-a lăsat să trec și eu la volan și am putut avea ocazia să conduc prima dată în Egipt.

Recunosc totuși că nu aș conduce prin orașele mari egiptene. Acolo traficul este extrem de haotic și chiar periculos. Prin deșert e mult mai ușor.

Înainte de a reveni la Aswan am făcut o oprire în apropiere la faimosul baraj Aswan High Dam, cel care a creat uriașul lac de acumulare Nasser și a dus la mutarea monumentelor.

Sunt două baraje importante în apropiere de Aswan: Aswan High Dam și Aswan Low Dam. Low Dam a fost construit în 1902 de către britanici fiind la acea dată cel mai mare proiect de gen din lume.

High Dam este un proiect și mai grandios. A fost terminat de egipteni în 1962 sub conducerea președintelui Nasser cu ajutorul unor finanțări externe. Este și în prezent cel mai mare baraj de pământ din lume și are o importanță esențială pentru Egipt. Pe lângă producția de curent electric și rezervorul de apă, barajul a eliminat revărsările Nilului la care orașele principale erau supuse aproape anual.

Pe Aswan High Dam

O schemă a marelui baraj

Harta zonei

Vedere spre uriașul lac Nasser creat de baraj

Monumentul prieteniei comemorează sprijinul internațional primit pentru construcție

Un ultim loc vizitat înainte de revenirea la Aswan a fost Nubian Village. Nubia este vechiul regat rival de la sud de Egiptul antic aflat azi pe teritoriul statului Sudan. Nubienii erau un grup important în Egipt, mulți dintre ei fiind sclavi luați la construcțiile faraonilor.

Pe malul vestic al Nilului aproape de Aswan sunt mai multe sate de nubieni care au păstrat tradițiile și meșteșugurile, locurile fiind foarte pitorești și interesante de vizitat.

Casele pictate din satul nubian sunt superbe

Explozie de culori și arome prin bazarul din sat

Am vizitat o casă tradițională unde am cunoscut gazdele și am fost serviți cu ceai

Nubienii păstrează crocodili ca animale de casă. Desigur, scopul principal acum este ca să atragă turiști

Vedere cu tot satul de pe acoperișul casei

Traversând Low Dam (barajul de jos) pentru a reveni la Aswan

La hotel ne-am luat la revedere de la ghidul nostru care s-a întors înapoi Luxor.

Aveam zborul de întoarcere spre casă abia seara astfel că am lăsat bagajele la hotel și am profitat de timpul rămas pentru a mai vizita câteva locuri interesante din Aswan.

Am mers mai întâi la cariera de granit din estul orașului, loc cunoscut mai bine ca Unfinished Obelisk (Obeliscul neterminat).

Acesta era locul unde se construiau marile obeliscuri din templele de la Luxor. Monumentele se săpau direct din piatră și apoi erau transportate pe Nil, pe bărci, sute de kilometri.

Obeliscul neterminat din Aswan ar fi măsurat 92 de metri înălțime.

Am mai ajuns în Aswan la Muzeul Nubian

Nubian Museum prezintă aspecte din istoria Nubiei si viata de zi cu zi a poporului

Nu puteam încheia ziua fără o plimbare pe Nil. Feluca, ambarcațiunea cu vele din imaginea de mai jos este modul preferat pentru a savura peisajul de la cataractele Nilului.

Vederi de pe Nil

În dreptul Aswan sunt mai multe insule în mijlocul Nilului.

Cea mai interesantă dintre ele este insula Kitchener, unde se află Grădina Botanică din Aswan. Aceasta este o oază de verdeață în peisajul deșertic

Revenind cu barca spre Luxor. Am avut parte de un căpitan foarte simpatic.

Înainte de a pleca la aeroport am admirat un ultim apus peste Nil de la terasa hotelului.

Cred că multă lume greșește când vizitează Egiptul și ocolește zona de sud Luxor – Aswan. Sigur, stațiunile Hurghada și Sharm pot oferi bucuria plajei la Marea Roșie iar la Cairo sunt piramidele, dar parcă aceste locuri din sud au cel puțin la fel de mult de oferit – atracții istorice, peisaje naturale și o mulțime de excursii și activitati.

La lăsarea serii a venit și transferul la aeroport. Aeroportul din Aswan se află la 25 de kilometri sud de oraș iar drumul durează cam 40 de minute.

A urmat un zbor peste noapte spre casă, mai întâi cu Egypt Air la Cairo și de acolo cu Tarom la București.