Plimbare prin Bulgaria. Troyan, Lovech și împrejurimi

Vara asta am făcut o plimbare inedită într-o zonă a Bulgariei mai puțin cunoscută. Am mers la Troyan, un orășel pitoresc aflat la poalele munților Stara Planina, iar de acolo ne-am plimbat cu mașina și am vizitat împrejurimile. Am descoperit câteva locuri noi care ne-au depășit așteptările. Am tot fost prin Bulgaria și credeam că am văzut mai tot ce e interesant, dar după ce am avut surprize foarte plăcute vizitând orașul istoric Lovech, peștera Devetashka sau cascadele Krushuna, ne-am convins că Bulgaria mai are multe de oferit.

Am ales Troyan pentru că eram în plină vară și căutam un loc cu mai multă răcoare, departe de canicula de acasă. Socoteala nu ne-a mers foarte bine, pentru că Bulgaria fusese și ea acoperită de un cod roșu de călduri extreme. Dezamăgirea noastră a fost când am aflat că deși Troyan era aproape de munte, răcoarea nu cobora până în vale, iar temperaturile ajungeau chiar și la 36 de grade – aproape la fel ca la București. Astfel, am petrecut o bună parte din timp la hotel sau la terasă limitând plimbările pentru a putea suporta căldura. Am văzut totuși multe.

De la București la Troyan sunt 260 de kilometri iar drumul se parcurge în 3 ore și jumătate plus timpul petrecut la vamă. Nu am prins mare coadă la dus, astfel că am ajuns relativ repede via Byala, Levski și Lovech.

Ne-am cazat la Troyan Plaza, un hotel de 4 stele, cotat cel mai bun din oraș. Acesta are o locație excelentă, chiar în centru și dispune de toate facilitățile. Sigur, am avut și minusuri la hotel, dar la prețul de 40 de euro pe noapte de cameră nu poți să ai nici pretenții exagerate.

Mai întâi am făcut un tur prin Troyan. Este un orășel mic, cu 20.000 de locuitori aflat de-a lungul râului Beli Osam.

Am descoperit un centru cochet și foarte pitoresc.

Cel mai vizitat loc din oraș este Muzeul de Artă Populară aflat chiar în piața centrală

Imagini din muzeu. Expozițiile prezintă într-un mod interactiv tradițiile locale, precum olăritul și țesutul.

Altfel, cea mai importantă atracție turistică din zonă este Mănăstirea Troyan, aflată la 6 kilometri de oraș.

Aceasta este una dintre cele mai importante așezări ortodoxe din Bulgaria alături de Mănăstirile Rila și Bachkovo.

Mănăstirea Troyan e un loc de o frumusețe aparte. Se află pe valea râului Cherni Osam, la poalele munților, înconjurată de pădure.

Biserica veche datează din secolul 17.

A fost restaurată în 1850 cand a fost si pictată de Zahari Zograph, același care a decorat Mănăstirea Rila.

Picturile de la Troyan sunt considerate o capodoperă pentru ortodoxismul bulgar.

Am poposit apoi la o terasă pe valea Beli Osam, aproape de băile Chiflik, unde se află mai multe complexe spa cu ape termale.

Pentru a mai fugi de căldură am urcat cu mașina sus pe munte, pe Stara Planina.

Am urcat până în vârful trecătoarei Beklemeto la peste 1500 de metri.

În vârf se află monumentul Arcul Libertății, de unde se poate vedea o panoramă superbă peste Munții Balcani și văile din jur.

A fost o bucurie să găsim temperaturi mai suportabile la munte.

Arcul Libertății

Revenind în Troyan, am mers la cină la taverna Old House, cel mai apreciat restaurant din oraș.

Ador mâncarea tradițională bulgărească

Ziua următoarea am făcut un tur mai lung vizitând câteva din principalele atracții din regiune: cascadele Krushuna, peștera Devetashka și orașele Plevna și Lovech.

Cascadele Krushuna se află la o oră și ceva de Troyan aproape de satul cu același nume.

Krushuna a fost o primă surpriză plăcută în turul nostru. Nu auzisem de cascadele astea si ce-am găsit acolo a fost mult peste așteptările noastre. Este un complex cu mai multe cascade, peșteri și ochiuri de apă.

Mai jos traseele care se pot face la Krushuna. Drumeția completă durează 2-3 ore.

A fost o drumeție foarte plăcută prin oaza de verdeață si umbră. Nu am făcut traseul complet până la peșterile mai îndepărtate, ci ne-am rezumat să vizităm cascadele.

Micile cascade de jos formează ochiuri de un albastru splendid.

După 20 de minute am ajuns la Blue Pool, piscina albastră

locul e chiar splendid

Mai sus, cea mai faimoasă cascadă de la Krushuna. Bulgarii nu exagerează cu titluri “Cea mai frumoasă cascadă din lume” ca noi, dar locul este cu adevărat deosebit.

Am revenit la parcare pe un alt traseu prin pădure, iar înainte de a pleca am poposit la restaurantul din complex.

Înapoi la soare. Nici bivolii nu mai suportau căldura excesivă

Următoarea oprire a fost peștera Devetashka, aflat la doar 10 kilometri

Știam că Devetashka este una din cele mai faimoase peșteri din Bulgaria, dar nici prin cap nu-mi dădea ce monument natural splendid aveam să descoperim.

Peștera Devetashka este grandioasă. Nu știu dacă mai există multe caverne de asemenea dimensiuni în lume.

Intrarea în peșteră are 30 de metri înălțime iar apoi camera principală atinge 100 de metri. Suprafața sălii este de 2400 m2.

Vederi de la Devetashka fără alte comentarii.

Vederile sunt minunate, dar cel mai și cel mai frumos lucru a fost că era răcoare.

Era o temperatura atât de plăcută în peșteră că nu mai voiam să mai plecăm de acolo

Din nou la drum, trecând prin sate pline de cuiburi cu familii de berze

Am mers apoi la Plevna, cel mai mare oraș din regiune. Trecusem de mai multe ori pe lângă Plevna în drum spre Sofia dar nu mai oprisem niciodată

La Plevna era insuportabil de cald și nu am putut rămâne prea mult. Am mers să ne hidratăm la o terasă din centru, am luat câte o înghețată iar apoi am revenit la confortul aerului condiționat din mașină.

Deasupra orașului, pe un deal, se află Pleven Panorama, un monument uriaș construit pentru comemorarea bătăliei din 1877

Muzeul prezintă aspecte ale istoriei din acele vremuri și imagini din bătălie.

Atunci, în 1877, Plevna a fost eliberată de sub ocupație otomană de partizani bulgari susținuți de trupele rusești și române.

Rolul României a fost unul foarte important în obținerea victoriei, iar comandatul armatei, regele Carol I, este comemorat ca un erou.

La etajul superior al muzeului se poate vedea o pictură imensă ce înconjoară camera, numită Epopeea de la Plevna.

Aici poți simți cum era în mijlocul bătăliei, într-o panoramă de 360 de grade.

Ultimul loc vizitat în acea zi a fost orașul Lovech.

A fost o nouă surpriză plăcută să descoperim un oraș aflat într-un cadru natural frumos, cu multe case istorice și locuri interesante de vizitate, precum podul de lemn peste râul Osam sau cetatea din vârful dealului. Cumva Lovech mi-a amintit de Veliko Tarnovo, locul nostru preferat din Bulgaria.

Cartierul istoric este un muzeu în aer liber

Am poposit din nou la un restaurant tradițional. Am mâncat foarte bine și ieftin. Au mai crescut prețurile și prin Bulgaria, dar sunt în continuare mult sub cele de la noi.

Piața centrală din Lovech

Am traversat râul pe podul din lemn

Cetatea medievală din Lovech

Am urcat și sus la cetate

Statuia lui Vasil Levski, eroul național

Nu a mai rămas mare lucru din cetatea Lovech, mai mult sunt ruine, dar vederea de sus e foarte frumoasă

A venit si momentul plecării. Conform tradiției, nu am plecat acasă înainte de a face cumpărături la un hipermarket bulgăresc. Ne-am obișnuit să luăm de fiecare dată cateva produse precum bulioane, murături, dulcețuri sau ce ne mai trebuie prin casă.

Ne-am întors pe alt drum, via Veliko Tarnovo. Acolo am poposit pentru masă la unul din restaurantele noastre preferate, perfect pentru a încheia un weekend foarte frumos.