La început de 2020 nu știam ce vremuri aveau să vină și mă pregăteam deja pentru un an cu noi călătorii și aventuri în locuri pe care nu le mai văzusem. Prima dintre acestea pe care le planificasem era în America Centrală, o regiune a lumii unde ajungeam pentru prima dată. Destinațiile erau 2 țări faimoase pentru turiști: Costa Rica și Panama.

Plănuisem vacanța încă din toamna trecută de când Turkish Airlines a lansat o rută nouă spre Panama City, iar tarifele pentru primele zboruri erau foarte convenabile chiar prin ianuarie când este vârf de sezon. Am plătit puțin pentru un zbor din mai multe segmente pe ruta București – Istanbul – Bogota – San Jose – Panama – Istanbul – București, cu zboruri operate de Turkish și Avianca și orare ideale.

Planul era așa: 6 zile în Costa Rica unde aveam multe locuri de explorat, 3 zile la Panama City și împrejurimile sale iar pe drum aveam escale lungi la Bogota (la dus) și Istanbul (la întoarcere) după zborurile lungi.

Călătoria începea într-o seară de marți la jumătate de ianuarie de pe aeroportul Otopeni cu un zbor spre Istanbul. Îmi place să plec cu Turkish pentru că este singura companie care operează de la noi cu avioane mari și confortabile cum este A330.

Începuseră pe atunci să apară știri despre o epidemie care ar fi început prin China, dar nu se știau încă prea multe despre ce era vorba. Știu că tot am pus atunci o mască pe gură, pentru siguranță, fiindcă erau câțiva chinezi prin avion. Habar n-aveam ce va urma mai târziu…

Chiar dacă zborul până în Turcia durează doar o oră, a fost timp de un film iar mâncarea servită a fost destulă.

Nici n-am simțit bine cum a trecut timpul de la plecare și eram deja în terminalul noului aeroport din Istanbul, unde încă mai se păstrau ornamentele de sărbători.

2 ore mai târziu eram în avionul Dreamliner cu destinația Bogota.

Zborul a fost lung – aproximativ 13 ore. E imposibil să dormi atât, așa că după somn am mai umplut timpul cu un film și cu sport, avionul fiind dotat cu Live TV unde am putut urmări Australian Open.

Am aterizat dimineața la răsărit pe aeroportul din Bogota, cel mai mare al Columbiei.

Intrarea în țară a fost ușoară. Nu avem nevoie de viză în Columbia astfel controlul pașapoartelor a decurs foarte repede. Au venit și bagajele iar la scurt timp eram deja afară.

Veneam într-o țară despre care nu știam prea multe lucruri… bune. Auzisem de războaie civile, de cocaină, de traficanții de droguri și de locuri foarte periculoase. De-asta nici nu intenționam să stau prea mult. Soseam dimineața iar ziua următoare, tot în zori, plecam mai departe spre Costa Rica. Columbia a fost însă o surpriză frumoasă și acum pot spune că mi-ar fi plăcut să rămân mai mult.

Stăteam la un hotel bun de 5 stele din centru astfel că am avut shuttle gratuit de la aeroport spre oraș. Nu era rău de loc ținând cont că am dat 40 de dolari pe noapte.

Drumul spre centrul Bogota. Am observat șosele bune, un transport public modern, o mulțime de mașini noi dar și un trafic groaznic de aglomerat.

Nu am ales hotelul din Bogota întâmplator. Anul trecut am urmărit seria Narcos pe Netflix, iar Tequendama este un hotel faimos în povestea vieții lui Carlos Escobar, fiind locul unde a fost ținută în arest familia sa până când a fost prins și ucis la Medellin. Este un hotel de lux, peste care totuși au trecut anii. A fost foarte interesant să stau într-un loc încărcat de atâta istorie.

Era doar 10 dimineața, prea devreme pentru cazare. Chiar dacă drumul fusese lung și noaptea anterioară o petrecusem pe avion, nu eram foarte obosit. Astfel, am lăsat bagajele și am făcut planul pentru un tur al orașului Bogota.

Aveam un mic research deja făcut – știam care sunt principalele atracții din oraș – astfel că eram pregătit deja de plimbare. Cel mai bun mod pentru deplasarea în oraș a fost Uber, cursele fiind foarte ieftine (1-1.5 dolari), mașinile noi iar șoferii buni vorbitori de engleză. Oricum mai prind ceva spaniolă iar pe prima dintre curse am putut povesti mai multe cu unul din șoferii foarte amabili.

Bogota este capitala și cel mai mare oraș al Columbiei având peste 7 milioane de locuitori în zona sa urbană și încă vreo 5 milioane locuind în periferii. Astfel, în oraș locuiește aproape un sfert din populația Columbiei. Pe continent, Bogota este al treilea cel mai mare după Sao Paulo și Lima.  Orașul este construit pe un platou în mijlocul Anzilor la o altitudine de peste 2600 de metri. Astfel se face că Bogota are o climă aproape unică în lume. Datorită climei tropicale combinate cu altitudinea și geografia zonei, la Bogota temperatura nu variază niciodată, în orice lună din an maxima este 18-22 de grade iar minima nu coboară sub 8-10 grade.

Un loc bun pentru a începe un tur la Bogota este unul dintre vârfurile din apropiere de unde se poate vedea orașul de sus. Cel mai faimos dintre acestea este Cerro Monserrate.

Pentru a ajunge la Cerro Monserrate se poate urca fie cu telecabina, fie cu funicularul. Am ales telecabina iar după 15 minute la coadă la bilete eram gata de ascensiune.

Am urcat până la 3165 m înălțime. Chiar dacă tocmai sosisem, nu am avut probleme cu aclimatizarea la altitudine.

Cerro Monserrate este o mare atracție din Bogota. Vederile de sus cu orașul sunt extraordinare.

Zoom pe centrul din Bogota

În vârful muntelui este Mănăstirea Monserrate, un important loc de pelerinaj. Columbia este un stat unde predomină catolicismul, iar locuitorii asemenea altor popoare sud-americane sunt foarte religioși.

În apropiere se află și o zonă cu suveniruri turistice

Se poate coborî spre oraș pe jos, dar traseul este unul dificil

După vreo oră de admirat priveliștea am revenit la telecabină pentru coborâre

Nu departe de telecabina spre Monserrate este un alt loc interesant, Quinta de Bolivar, reședința marelui erou național. Simon Bolivar este cel care la începutul secolului 19 a condus lupta de eliberare în America de sud și Centrală de sub ocupația colonială spaniolă. Pe vremea lui Bolivar s-a format Columbia dar și multe alte dintre statele pe care le știm azi în America Latină.

Fosta reședință este transformată în muzeu, dedicat lui Bolivar, incluzând camerele amenajate ca pe timpul în care acesta a locuit acolo, dar și o grădină frumoasă

În continuare am mers ceva pe jos până spre centrul vechi. Nu pot să spun că Bogota este cel mai sigur oraș, dar nici cel mai periculos loc. Am văzut mai mulți oameni săraci, cerșetori, poate unii mai gălăgioși dar nu și agresivi. Noaptea în schimb, am auzit că ieșirile sunt de evitat.

Universitatea din Bogota

Museo del Oro este o altă mare atracție din oraș. Acesta adăpostește una din cele mai mari colecții de obiecte și bijuterii din aur ale lumii. Columbia a fost de la începutul perioadei coloniale o regiune foarte râvnită datorită bogăției imense în aur. Cantități enorme de minereu au fost aduse în Europa de conchistadori, dar multe alte bogății au fost descoperite mai târziu după ce statul a devenit independent.

Colecțiile de la Museo del Oro sunt impresionante iar expoziția este una modernă și informativă

Mai departe am continuat plimbarea prin centrul vechi al Bogotei.

O bună parte din centru este exclusiv pietonală. Acolo se pot găsi magazine interesante, restaurante bune, artiști stradali și tot felul de vânzători ambulanți.

Catedral de Bogota este probabil cel mai fotografiat monument din Columbia. Prima sa clădire datează din 1556 și este unul din cele mai vechi așezăminte de cult păstrate de pe continentul american.

În fața catedralei este Plaza Bolivar, practic inima orașului. Pe latura opusă este Congresul National al Columbiei

Mai departe se află alte două clădiri administrative importante, în imaginea de mai jos palatul prezidențial în dreapta și senatul în stânga. Zona era bine păzită de armată pentru că în oraș avuseseră loc proteste violente în zilele anterioare, oamenii fiind nemulțumiți de corupție și  de evoluția economică.

Aproape de Plaza Bolivar este cartierul artistic Candellaria, cel mai pitoresc din oraș. Prin cartier se regăsesc muzee, ateliere dar și o mulțime de restaurante cochete.

Candellaria are multe străduțe în pantă și case vechi care mai de care mai colorate.

Un centru comercial bun de luat cadouri pentru acasă. Cafeaua columbiană e un suvenir obligatoriu

Muzeul Botero este principala atracție din Candellaria. Muzeul este organizat impecabil iar picturile artistului m-au impresionat. Fernando Botero este cel mai faimos pictor al Columbiei. Acesta a creat un stil modern unic, în care mărește, exagerează trăsăturile obiectelor sau persoanelor pictate.

Stilul „Boterism” mi s-a părut fascinant

Fiecare palat sau muzeu din Bogota are o curte interioară deosebită

După atâta plimbare mi s-a făcut și foame. Am poposit la Gato Gris, o cafenea renumită unde am mâncat excelent.

Vine Uber pentru următoarea destinație

La drum spre zona modernă din oraș

Ultimul loc vizitat la Bogota a fost Muzeul National

Museo Nacional este imens și prezintă o colecția vastă de obiecte dedicate istoriei statului – de la picturi, sculpturi la armuri și tunuri sau filme interactive care prezintă statul columbian modern.

Era ora 3 după amiaza și deja numai puteam de somn

Am revenit așadar la Hotel Tequendama. Am ajuns în cameră după un scurt tur privat, în care valetul mi-a arătat o cameră unde a locuit cândva Pablo Escobar dar și apartamentul unde familia sa a fost ținută în arest.

După aproape două zile de când nu mai văzusem un pat, m-am întins și sentimentul a fost fantastic. Înainte de culcare am primit un mesaj – zborul spre San Jose de dimineață fusese amânat de la ora 6 la ora 9. Nu m-am mai bucurat niciodată așa de întârzierea unui zbor. 🙂 Era încă lumină la Bogota când am adormit și am dormit tun vreo 12 ore.