Am petrecut a doua parte din vacanța de vara trecută în Lituania. Timpul l-am împărțit egal între Palanga, principala stațiune la mare a țării și capitala Vilnius. La Palanga am stat 3 nopți și la final ne-a părut rău că nu am rămas mai mult. Este o stațiune foarte elegantă, cochetă și cu o atmosferă foarte relaxată. Acolo am simțit concediul cu adevărat. Din Palanga am făcut o excursie pe coasta Mării Baltice pe Istmul Curonian iar în rest am stat mai mult la odihnă.

Am sosit la Palanga după un zbor scurt dinspre Riga. Aeroportul se află la nord de localitate, la vreo 15 kilometri. Este un aeroport foarte mic, dar are legături bune de transport către Palanga dar și către principalele orașe din zonă.

Autobuzul de la aeroport ne-a lăsat la autogara din Palanga. Tot acolo se află principalul supermarket din localitate și am profitat făcând ceva cumpărături încă de la sosire, mai ales că stăteam la un apartament, urmând să ne gospodărim singuri.

Pensiunea noastră de la Palanga. Se afla în centrul stațiunii la 10 minute de mers de plajă. Am avut un apartament tip studio, pe care am plătit în jur de 60 de euro pe noapte.

Stațiunea Palanga are o stradă principală (J.Basanavicius) destinată exclusiv pietonilor. Aceasta este inima stațiunii unde se află cam toate restaurantele, barurile, magazinele sau  tarabele cu suveniruri sau street food. Strada are vreo 3 kilometri lungime și se termină chiar la mare, în continuarea sa fiind renumitul ponton din Palanga. Strada este locul preferat de turiști pentru plimbări și este aglomerată cam la orice oră în sezon.

La Palanga, arhitectura modernă se îmbină bine cu cea tradițională

Plaja din Palanga este cea mai renumită de la Marea Baltică. Dincolo de dune se ajunge la o plajă vastă, lungă de vreo zece kilometri și cu nisip foarte fin. Vremea însă nu ajută foarte mult. Sezonul de plajă este foarte scurt (iulie-august) iar temperatura exterioară rar trece de 24 de grade. Chiar și așa, am găsit plaja plină de turiști, atât lituanieni cât și străini.

Apa avea doar 19 grade. Noi nu am intrat mai mult decât cu picioarele în ea, dar localnicii erau mult mai curajoși, foarte mulți dintre ei aventurându-se în marea rece.

Pontonul de pe plajă este un adevărat simbol pentru Palanga. Este unul din cele mai mari pe care le-am văzut vreodată, are aproape 500 de metri. A fost construit inițial în 1824 o dată cu înființarea stațiunii.

Vederi de pe ponton

Bazarul de weekend din centru

Biserica din Palanga este un alt simbol local. A fost construită în 1897, în stil neo-gotic și este principalul loc de rugăciune din zonă pentru catolici.

Se poate urca gratuit în turnul bisericii iar din vârf se vede o priveliște frumoasă peste toată statiunea.

Seara, stațiunea este la fel de animată

Am cinat la unul din cele mai faimoase restaurante din stațiune

„Hai la poza cu ursul polar”

După două zile relaxate am închiriat o mașină. Cu aceasta urma să facem o excursie pe coasta Mării Baltice, la sud, către Curonian Spit, dar și să plecăm mai departe tot cu ea către următoarea destinație – Vilnius. Ne-a fost mult mai convenabil așa, să returnăm mașina în capitală, pentru a putea profita de mai multe opriri pe traseu.

Înainte de a părăsi Palanga am oprit la câțiva kilometri la probabil cea mai mare atracție turistică din localitate: Amber Museum. Chihlimbarul (amber) era cel mai de preț bun al statelor de la Marea Baltică, extras în general din mare și folosit la producerea a tot felul de bijuterii. Comercianții locali s-au îmbogățit din asta, iar unul dintre palatele lor a fost recent transformat în muzeu.

Muzeul este înconjurat de grădina botanică din Palanga.

Palatul Tiskevicius adăpostește azi Amber Museum

Am vizitat mai întâi apartamentele somptuoase ale palatului

Parterul este dedicat istoriei extragerii chihlimbarului

Balticii au creat o adevărată artă a prelucrării chihlimbarului

La final, am mers la magazinul muzeului

Vedere cu grădinile de pe terasa muzeului

La drum spre sud, direcția Klaipeda

O scurtă oprire la bazarul central din Klaipeda

Pentru a ajunge pe limba de nisip Curonian, se poate trece doar cu feribotul. Era destul de aglomerat, dar ne-am mișcat repede. Trecerea cu feribotul a costat 12 euro dus-întors

Traversarea apei a durat 5 minute

Tot istmul este rezervație naturală protejată. Am condus mai întâi printr-un peisaj splendid printre copaci seculari.

Amber Lake, un lac unde se pot observa o mulțime de specii de păsări

Am oprit apoi în prima localitate întâlnită, Juodkrante

Arhitectura din zonă seamănă mai degrabă cu cea scandinavă

La Juodkrante am mâncat excelent de prânz

Tot în localitate se află o altă atracție a parcului natural: Dealul Vrăjitoarelor

Este vorba de un traseu prin pădure amenajat cu tot felul de statui sculptate în lemn ce înfățișează figuri înfricoșătoare sau motive tradiționale de basm

Totuși cea mai mare atracție din Curonian Spit sunt dunele de nisip uriașe. Vorbim până la urmă de un istm format exclusiv de nisipul adus de mare, iar unele dintre dune ajung la înălțimi impresionante. Ne-am urcat chiar pe cea mai mare dintre acestea, la Negyvosios Kopos (Dunele gri)

Dunele au o înălțime de peste 100 de metri. Pentru a ajunge în vârf am mers cam 20 de minute de la parcare. Prima parte de traseu este pe bârne de lemn, iar a doua pe nisip. Astfel, la jumătatea drumului am renunțat la încălțări și am continuat desculți până sus.

Vederile din vârf sunt grozave

De o parte este lacul cu apă dulce

… iar de cealaltă parte se vede Marea Baltică

Am continuat apoi drumul până la Nida, stațiunea aflată aproape de graniță.

Am ajuns chiar din greșeală până la vama cu Rusia. Mai departe este exclava rusă Kaliningrad care deține jumătatea sudică a istmului.

După ce am făcut cale întoarsă am mers la plaja din Nida, de pe malul Mării Baltice.

Plaja din Nida, dincolo de dune, este una din cele mai frumoase din nordul Europei. Am prins și vreme „caniculară” pentru Lituania – 25 de grade, numai bună să petrecem după amiaza acolo.

Chihlimbarul se găsește pe fundul mării din plin, iar valurile aduc pietricele la mal. Dacă ai răbdare poți „extrage” un colier de chihlimbar neșlefuit chiar de pe plajă

Ultimul popas l-am făcut în centrul stațiunii Nida, pe unde am făcut o tură rapid

Drumul de întoarcere spre Palanga

Din nou, coada la feribot

Spre seară am revenit la Palanga. Era încă lumină – în august soarele apune abia după ora 9 – astfel că după o zi plină tot am mai avut timp să ne întoarcem pentru a prinde apusul.

Majoritatea turiștilor se îndreptau și ei spre țărmul mării

Artiști stradali pe aleea principală din Palanga

Erau poate mii de oameni la ponton, pregătiți pentru spectacolul naturii