Au trecut mulți ani de când am vizitat Washington, capitala Statelor Unite. Am ajuns acolo într-un weekend prin 2010, chiar de sărbătoarea Memorial Day și într-o zi plină am vizitat câteva din cele mai interesante locuri din oraș.

Washington D.C. este capitala S.U.A încă din 1800 când orașul a fost construit aproape de la zero. Anterior, sediul guvernului american era la Philadelphia dar în urma mai multor răscoale locale s-a decis mutarea acesteia iar locația aleasă a fost una cât mai centrală pentru coasta de est, pe malul râului Potomac la granița statelor Virginia și Maryland. Construcția noii capitale a durat vreo zece ani iar la inaugurare s-a înființat un nou stat, Districtul Federal Columbia (sau D.C). Astăzi Washington nu este nici cel mai mare, nici cel mai important oraș al Americii, dar este centrul său politic unde se află Casa Albă – reședința președintelui, Capitol – clădirea congresului dar și multe muzee și monumente dedicate istoriei Statelor.

Primul lucru care l-am observat la Washington sunt denumirile foarte simple ale străzilor și alinierea acestora specifică unui oraș planificat. Străzile orientate nord-sud au numere, iar cele est-vest litere. Astfel, o adresă putând fi ușor descrisă – spre exemplu 3rd East and B North. Singurul care nu respectă punctele cardinale este râul Potomac care traversează centrul pe diagonală. După ce am trecut pe lângă câteva clădiri guvernamentale inclusiv, clădirea J. Edgar Hoover, sediul FBI am sosit la National Mall, zona centrală a orașului.

National Mall este de fapt un parc mare ce adăpostește cele mai importante monumente din oraș. În mijlocul parcului este Washington Monument, un uriaș obelisc construit în onoarea primului președinte federal. Pe laturile extreme se află clădirea congresului la un capăt și Lincoln Memorial la capătul opus. Pe laturile lungi sunt pe o parte clădirile muzeului național Smithsonian iar pe cealaltă în mijloc se află Casa Albă.

Fiind acolo de Memorial Weekend, am asistat la mai multe parade, cele mai multe fiind ale veteranilor de război. De asemenea multe clădiri erau închise pentru vizite cu ocazia sărbătorii, dar nu a fost cazul muzeelor pe care le-am putut vizita. Muzeul Smithsonian este cel mai mare al Americii cu mai multe locații în Washington dar și în alte orașe. La Washington sunt vreo 15 mari muzee printre care American History, American Art, Natural History sau Air & Space. La toate intrarea este gratuită. Noi ales să vizităm Air & Space Museum care ni s-a părut cel mai interesant.

La Air & Space sunt expuse cele mai importante artefacte istorice ale Americii când vine vorba de tehnologie spatială și aeronautică. Începând cu avionul fraților Wright care a efectuat primul zbor și avionul cu care Amelia Earhart a traversat oceanul până la modulul de comandă revenit de pe lună al Apollo 11 sau roverul lunar și echipamentele cosmonauților. Pentru cineva pasionat tehnic este un muzeu absolut uluitor. Sunt multe expoziții interactive unde cei mici și mari deopotrivă pot învăța despre diverse tehnologii sau simulatoare ale marilor avioane de pasageri sau de război. Am stat vreo 3 ore la muzeu, dar puteam lejer să petrecem toată ziua acolo.

Restul zilei l-am petrecut la plimbare prin National Mall. Am mers pe treptele de la Capitol unde senatorii dezbat legile, am făcut poze la gardul casei albe în speranța că poate apare Obama pe acolo și apoi am mers în capătul opus unde se află uriașă statuie a lui Honest Abe Lincoln. Pe traseu, am mai trecut pe la alte memoriale – ale războaielor (WW2, Coreea și Vietnam) și pe la mausoleul lui Thomas Jefferson pe malul Potomac.

Chiar dacă nu ne așteptam la cine știe ce, am zis că nu putem rata clădirea Pentagonului. Am luat metroul până acolo și putut vedea Pentagonul renovat (după atentatul din 11 Septembrie) dar nu ne-am putut apropia prea mult din motive de siguranță. Tot cu metroul am mai mers prin Chinatown, un cartier unde ai putea lejer să crezi că ești la Beijing. Acolo am mâncat bine la un restaurant chinezesc și ne-am încheiat seara cu câteva cumpărături de suveniruri pentru acasă.

Am sosit cu autocarul la Washington

Washington are un sistem simplu de numirea a străzilor: litere și cifre

Clădirea J.E. Hoover, adică sediul FBI

Am fost în weekendul de Memorial Day iar toate bulevardele erau blocate

Treceau mai multe parade. Aici parada motocicliștilor

National Mall – parcul cu monumente

Clădirea capitoliului

Poate cel mai interesant loc din oraș: Smithsonian Museum

Normal, am mers la muzeul Air & Space

Prototipul Apollo 11

Modul pregătit să ajungă pe Marte

Modelul unei rachete sovietice

Roverul care a ajuns pe lună

Obiecte folosite în spațiu

Costumul lui Neil Armstrong

La etaj

Expoziția de avioane

Cabina unui A320

Mai sunt multe muzee – aici muzeul de artă

în spate cel de istorie naturală

Washington Monument

Steagurile de la baza clădirii

Memorialul WWII

Prin parc mișună veverițele

Tidal Basin și râul Potomac în depărtare

Casa albă

Cam atât ne-am apropiat de Obama

Am mai mers la Pentagon

Nu e nimic de văzut la cea mai mare clădire a lumii

Veni vidi vici

Seara am mai stat prin Chinatown