Vacanța în Malta – Partea 1 – Insula Cavalerilor. Valletta, Mdina și Marsaxlokk

Vacanța de vara de acum 3 ani am petrecut-o în Malta. Am ales insula din mijlocul Mediteranei din simplul motiv că nu mai fusesem acolo dar și pentru că tocmai se inauguraseră zborurile directe din București. Am mers în Malta în luna august ceea ce s-a dovedit a fi o greșeală pentru că am avut o vreme constant caniculară cu maxime zilnice între 35 și 40 de grade C. Totuși a fost o săptămână frumoasă în care am mers la plajă și am vizitat câteva din cele mai importante locuri din Malta.

Majoritatea hotelurilor se află în zonele Qawra – Bugibba și Sliema – St. Julian’s la nord de capitala Valletta. Multe hoteluri sunt la malul mării dar pentru cei care nu sunt buni înotători Malta nu e un loc ideal pentru că nu prea există plaje în stațiuni ci stânci de pe care te poți arunca direct în mare. Puținele plaje cu nisip din Malta se află în nord în zone relativ pustii departe de localități. Noi am ales să stăm la un hotel de 4 stele din Qawra unde am plătit cam 70 de euro pe noapte (rezonabil pentru august în vârf de sezon). De acolo am avut conexiuni foarte bune de transport pentru a face excursii în jurul insulei.

Malta este de fapt un arhipelag de insule alcătuit din insula cea principală Malta, Gozo, Comino și alte câteva insulițe. Insula Malta nu este foarte mare. Are o lungime de cel mult 27 de kilometri și o lățime de 14 km pe orientarea sa nord-vest sud-est. Malta a fost unul din puținele locuri unde nu am avut nevoie de mașină. Există trasee de autobuz care ajung oriunde pe insulă cu orare convenabile, singurul lor minus fiind aglomerația pe unele rute. Biletele sunt ieftine iar cea mai bună variantă e un abonament pe o săptămână care costă aproximativ 20 de euro.

Harta transporturilor din Malta

Pentru început o să vă povestesc despre fața urbană a Maltei, vechile orașe fortificate construite de cavaleri. Capitala La Valletta și orașul vechi Mdina sunt cele mai importante dintre acestea alături de Marsaxlokk, un pitoresc port din sud. Toate le-am vizitat cu autobuzul iar în Valletta am fost chiar de două ori.

Malta are o istorie îndelungată fiind locuită de peste 8 milenii. De-a lungul secolelor insulele au fost colonizate de fenicieni, de romani, de arabi și de normanzi. Insulele au fost oferite în secolul 16 de către Papalitate Ordinului Sfântului Ion (St. John’s) cei care mai târziu aveau să fie cunoscuți sub numele de Cavalerii de la Malta. În această perioadă medievală, Malta a avut o mare importanță fiind o oprire principală în drumul Cruciaților și pelerinilor spre locurile sfinte dar și o țintă a otomanilor care au încercat de mai multe ori s-o cucerească. A urmat o ocupație franceză iar la finalul secolului 19, Malta a devenit protectorat britanic, ajungând stat independent abia în 1964. Statul Malta face azi parte din Uniunea Europeană iar moneda oficială este euro.

Cea mai puternică amprentă au lăsat-o cavalerii prin construcțiile lor impozante, miile de biserici și catedrale și fortificațiile de apărarea ale orașelor dar și prin importanța religiei catolice în credința locuitorilor. Limba malteză nu prea seamănă cu nicio altă limbă europeană și are multe influențe arabe. Malteza și engleza sunt cele două limbi oficiale. Mai toată lumea vorbește fluent engleză, dar foarte puțini vorbesc italiană în ciuda proximității față de peninsulă.

Primul loc pe care l-am vizitat a fost capitala La Valletta aflat pe o peninsulă în zona de est a Maltei. Orașul este unul fortificat cu ziduri mari și are o mulțime de clădiri deosebite cea mai mare parte din ele fiind de natură religioasă. Uriașul dom al bazilicii este probabil cea mai recunoscută imagine din oraș, dar cele mai interesante atracții sunt catedrala și palatul cavalerilor. Centrul din Valletta este exclusiv pietonal și ascunde clădiri interesante la tot pasul. Primul loc pe care l-am vizitat a fost Co-Catedrala St. John, cel mai important așezământ de cult. Biserica nu pare cine știe ce de afară dar interiorul este impresionant cu decorații care arată bogăția statului din perioada medievală.

Al doilea loc vizitat a fost Grand Master’s Palace, sediul conducerii Ordinului Sf. Ioan, titlul de Mare Maestru fiind dat liderului cavalerilor. Palatul este cea amplă construcție din Malta și include multe camere interesante dintre care merită menționat Muzeul Armurilor unde pot fi văzute mii de armuri și arme din perioada cavalerilor.

Am suferit cu căldura prin Valletta. Am prins o zi cu peste 42 de grade și afară era insuportabil. Un loc bun de vizitat în asemenea zi au fost grădinile Barakka de pe faleza sudică unde adie briza mării la adăpostul umbrei copacilor. Din grădini se vede o frumoasă priveliște către port și către cele 3 forturi aflate dincolo de golf.

După mai multe ore prin capitală am plecat la drum cu autobuzul spre extremitatea sudică, oprind în portul Marsaxlokk. Locul este renumit pentru bărcile multicolore ale pescarilor și peisajele de la malul mării. Marsaxlokk este ideal pentru a servi un pește proaspăt la una dintre terasele din portul turistic. Am stat acolo la terasă până spre lăsarea serii iar apoi am revenit cu autobuzul la Valletta. Din Valletta nu am mai luat un alt autobuz ci am mers cu vaporul direct spre Sliema bucurându-ne de vederile orașului de pe mare.

Au urmat mai multe zile petrecute la plajă despre care o să vă povestesc mai târziu, dar sărind spre finalul vacantei o să ajung la vizita la Mdina. Aceasta este cea mai veche așezare din Malta și vechea capitală până la sosirea cavalerilor. A fost un oraș important mai ales în perioada arabă, așa cum sugerează și numele său din arabescul “medina”.

Mdina este la fel un oraș fortificat cu o cetate mare construită în vârf de deal. Accesul în cetate este permis doar pietonilor iar fiecare clădire are un aspect frumos și nu e nimic mai “nou” de 4-500 de ani acolo. Principala atracție este catedrala unde se poate vizita un muzeu interesant dar cel mai fotografiat loc este de departe podul de acces în cetate devenit faimos ca scena intrării în King’s Landing din serialul Game of Thrones. Mdina mi s-a părut un loc excelent de cumpărat suveniruri – cu o variate mare de magazine și prețuri ceva mai rezonabile decât în capitală. Sticla de Mdina este renumită iar prin orașul vechi pot fi vizitate mai multe ateliere ale sticlarilor. Din bastioanele cetății sau de pe ziduri se vede o priveliște grozavă peste dealuri din jur, iar într-o zi senină se vede toată insula Malta.

După ce am părăsit cetatea am mai mers în orașul vechi unde se află catedrala St. Paul și grotele sale. Catacombele lui St. Paul sunt un loc foarte interesant de văzut. Acolo se aflau cândva mormintele creștinilor de pe insulă iar mai târziu locul a fost folosit ca refugiu în vreme de război. L-am folosit și noi ca refugiu de caniculă, temperatură în peșteri fiind foarte plăcută. După masă am părăsit Mdina și după o scurtă oprire în orășelul Mosta unde am admirat biserica Rotonda am revenit la hotel în Qawra.

Aeroportul internațional din Malta

Hotelul din Qawra

Am stat aproape de malul mării; problema în Malta este că nu prea sunt multe plaje cu nisip

Intrarea în La Valletta

Centrul vechi din Valletta este exclusiv pietonal

Din 3 clădiri, una e biserică sigur

Monumente religioase

Intrarea la co-catedrala St. John

Dacă exteriorul nu pare cine știe ce interiorul este spectaculos

Decoruri cu aur pe pereți

Morminte din marmură

Una din multele capele

Curtea de la St. John’s

Străzile frumos decorate

Palace Square

Grand Master’s Palace, cea mai importantă construcție din Valletta

Am intrat că nu mai suportam căldura de afară, dar nici înauntru n-a fost prea răcoare

Armurile aliniate

Sala armurilor

Camere din palat

Am schimbat tricouri de câteva ori pe zi în Malta

La plimbare pe străzi cu umbră

Grădinile Barakka

Clopotul de asediu (Siege Bell)

Vedere de pe zidurile cetății

Pe malul celălalt, cele 3 forturi

La stația de autobuz, pentru a pleca mai departe

Am mers tocmai până în sudul insulei la Marsaxlokk

Orașul este principalul port pescăresc din Malta

Renumit pentru a le sale bărci multicolore

Bărcile din Marsaxlokk

La terasă am servit un pește proaspăt

Am revenit la Valletta pentru că era în drum spre casă

Spre Qawra am luat de data asta vaporașul

Valletta văzută de pe mare

La un ceai prin Qawra

Mdina, vechea capitală a insulei

Intrarea în cetate

Podul a fost făcut faimos de serialul Game of Thrones

Casele din cetate

Mdina e renumită pentru sticlării

Bastion Square

De pe ziduri se vede toată Malta

Suveniruri din Malta

Catedrala din Mdina

Intrarea pentru turiști

Am vizitat muzeul, capela și criptele

Am mers apoi în orașul nou din Mdina

Acolo se află catedrala St. Paul și catacombele

Catacombele Sfântului Paul

Ideal de vizitat pe caniculă – sub 20 de grade la interior

Din nou la lumină

Copacii infloriți multicolori

O scurtă oprire la Mosta pe drum

Clădirea Rotonda

Am mai stat la o gustare și apoi am plecat spre hotel