India este cu siguranță țara celor mai mari contraste. Pentru cine ajunge acolo pentru prima oară poate fi un adevărat șoc. Mă refer în primul rând la un șoc  al simțurilor, de la contactul vizual cu agitația străzilor și diversitatea culorilor, la vacarmul asurzitor și freamătul mulțimilor, la mirosurile puternice, unele din ele foarte plăcute, altele deloc. E greu să te obișnuiești cu discrepanța dintre bogăția opulentă alăturată de sărăcie mizerabilă, cu extremele climatice, cu praful și poluarea, cu traficul infernal sau cu lipsa igienei în cele mai multe locuri. Nu mi-a fost ușor să mă acomodez în India, dar cu timpul am ajuns să o apreciez mult mai mult trecând peste prima impresie superficială.

Am fost prima dată în India în 2013 prin luna mai iar în următoarele trei episoade voi povesti chiar despre acea călătorie. Primul loc despre care vă voi vorbi e orașul unde tot ce spuneam mai sus e dus la extrem, capitala Delhi, un oraș al contrastelor incredibile. Serialul se numește Triunghiul de aur pentru că aceasta este denumirea turistică pentru cele 3 principale atracții cunoscute afară și locurile pe care le vizitează majoritatea turiștilor străini veniți prima dată în India. E vorba de capitala Delhi și 2 locuri aflate relativ aproape – Agra (unde se află Taj Mahal) și Jaipur în Rajahstan.

Am ajuns la Delhi cu un zbor Air India iar de la aeroportul Indira Gandhi am fost așteptați de o mașină de la hotel. Primul contact nu a fost așa rău, aeroportul fiind unul destul de modern iar afară ne-am urcat direct în mașină traversând sudul New Delhi, partea modernă și mai luxoasă a orașului, zonă cu multe parcuri, clădiri guvernamentale sau ambasade. Am stat la hotelul de 5 stele Fraser Suites, aflat la est de centru, dincolo de râul Yamuna. Să nu credeți că hotelul era cine știe ce, dar era un hotel cu recenzii bune și cel mai important era foarte curat. Standardele hoteliere indiene sunt destul de diferite de ale noastre, de aceea am preferat să mă limitez acolo mereu la 4 și 5 stele. În plus, prețurile sunt extrem de mici. Pentru camera de hotel am plătit cam 50 de euro pe noapte. Ceea ce în vest poate fi considerat lux, în India e normal pentru turiștii străini și destul de rezonabil.

Prima zi, destul de curajoși, am ieșit la plimbare prin oraș de capul nostru. Aveam o stație de metrou chiar lângă hotel. Metroul din Delhi arată bine. Trenurile sunt noi și moderne iar aerul condiționat e mereu dat la maxim. Tuneluri subterane există doar în centru, în rest trenurile circulă pe linii suspendate deasupra șoselei susținute de piloni. Când am ieșit din metrou am simțit cu adevărat căldura extremă. Erau peste 40 de grade dar se simțea chiar mai mult de atât. Templul Aksharadham, primul loc pe care ne doream să-l vizităm era la 500 de metri de stație, dar chiar și o distanță mică nu e tocmai ușor de parcurs pe asemenea călduri.

Swaminarayan Aksharadham este unul dintre cele mai mari temple hinduse ale lumii. Este un templu nou, inaugurat în 2005, dar construit în stilul arhitectonic tradițional. O consider cea mai frumoasă clădire din Delhi, fiind o construcție enormă, impozantă, care pe lângă marele templu adăpostește parcuri și grădini, cascade, râuri și multe alte construcții estetice. Intrarea la templu este gratuită dar regimul de securitate este extrem de strict. Pe scurt nu este permis accesul cu nimic. A trebuit să lăsăm la intrare telefonul, camera foto, portofelul și cheile. În plus, a trebuit să lăsam și încălțările pentru că se poate intra doar în picioarele goale. Ne-am făcut ceva griji pentru bunuri dar le-am primit înapoi pe toate la final. Am avut însă două mari probleme. La 40 de grade gresia de pe jos era încinsă, nefiind tocmai o plăcere să mergi desculț pe ea. A doua, a fost foarte greu fără cameră, locul fiind absolut spectaculos, probabil aș fi făcut zeci de poze acolo. O construcție incredibil de frumoasă extrem de curată și de bine întreținută. Pentru că nu am imagini să arăt vă invit să citiți mai multe pe siteul oficial .

De la templu ne-am urcat în metrou din nou și am mers spre Old Delhi. Am coborât la stația de metrou Chadni Chowk și am ieșit în… iad. Am găsit cel mai mizerabil loc pe care l-am văzut vreodată. E greu de descris. Mașinile mari nu prea intră în Old Delhi pentru că aglomerația e prea mare. Sute de ricșe motorizate sau cu biciclete, mii de claxoane nervoase care răsuna din toate direcțiile și puhoaie interminabile de oameni care se grăbesc în toate direcțiile. Dacă haosul se poate descrie printr-un loc acela e Chadni Chowk. Pe străzi sunt sute de magazinașe și prăvălii. Se vinde orice. De la curry și prăjeli gătite direct în stradă la eșapări de cauciucuri. De la piese auto la fructe și legume care mai de care mai mucegăite. Mirosurile sunt insuportabile. Am întâlnit oameni care mâncau pe jos în jeg iar alții la doi pași își făceau nevoile. Am văzut cerșetori dormind dezbrăcați pe jos, sincer sper că erau vii. Am văzut copii alergați pentru că buzunăreau oameni, polițiști încercând să dirijeze traficul ignorați de toată lumea sau certuri intre conducători de ricșe care se tamponau. Aerul este irespirabil. Dincolo de mirosuri Old Delhi este cel mai murdar loc de pe planeta asta.

Mersesem totuși cu un scop. Voiam să ajungem la cea mai mare moschee a Indiei – Jama Masjid. Stația de metrou era destul de aproape, dar primul reflex în nebunia de la Chadni Chowk a fost să ieșim cumva de acolo. Nu am făcut decât să ne depărtăm. Am încercat să întrebam oameni cum se ajunge la moschee. Dacă inițial am fi avut de mers vreo zece minute, întrebând pe stradă cum se ajunge am reușit să facem aproape 2 ore ocolind. Deși teoretic e limbă oficială, în Old Delhi nimeni nu vorbește engleză decent dar deși nu înțeleg încearcă să dea sfaturi. Primul om pe care l-am întrebat ne-a zis să facem stânga, al doilea ne-a spus să facem din nou stânga și tot așa până ne-am dat seama că am făcut un cerc. La întrebarea cât mai e de mers, toată lumea răspundea „5 minutes” dând din cap prietenos. Ne-am gândit și să luăm o ricșă până acolo, dar cine știe unde ne-ar mai fi dus și aia. Am trecut și pe lângă Chawni Bazar, marele târg din Old Delhi, dar nici nu am mai intrat din cauza mizeriei. Am ajuns într-un final aproape de apus la moschee.

Nordul Indiei a fost zona din care s-a dezvoltat și s-a propagat imperiul mogul. Intre secolele 16 și 19 imperiul a cunoscut o uriașă amploare, ocupând un teritoriu extins care include sub continentul indian din Afganistan până în Bangladesh. Mogulii erau de origine turco-mongolă iar primul împărat mogul a fost Babur, descendent al lui Timur Len. Mogulii au adus islamismul în India convertind majoritatea populației în musulmani. Cel mai faimos conducător mogul a fost Shah Jahan, cel care a domnit intre 1628 și 1658. Este renumit pentru că a construit Taj Mahal-ul la Agra, Red Fort din Delhi și tot el a fost cel care a mutat capitala imperiului de la Agra la Delhi. El este cel care a construit și măreața Jama Masjid.

Moscheea este impresionantă, arătând probabil la fel ca acum 450 de ani când a fost construită. La intrare nu a fost tocmai ușor. Intrarea e gratuită dar există o taxă foto de 200 de rupii (3 euro). Există și un obicei de a cere bani în plus de intrare de la turiști străini, de care nu am scapăt dar până la urmă am rezolvat-o cumva și am reușit să intrăm. La fel ca la Aksharadham, a trebuit să ne descălțăm. Problema a fost că nu se compara curățenia, moscheea fiind chiar murdară. Am trecut peste asta când am intrat în curte și am văzut construcția spectaculoasă. Am intrat imediat după rugăciunea de seară, iar locul arăta splendid sub lumina apusului. Recunosc, după ce văzusem mai devreme probabil orice arăta bine. La plecare trebuia să revenim la metrou. N-am mai suportat să mai mergem pe jos și am luat o ricșă cu bicicletă până acolo. Omul ne-a cerut 50 de rupii pentru drum, adică 3 lei. La cât s-a chinuit săracul 10 minute prin harmalaie i-am dat până la urma de 4 ori mai mult de milă. Seara, tot ce așteptam era să ajung la duș. Hainele îmbâcsite cu parfum de Old Delhi le-am aruncat la gunoi. Pentru a doua zi am rezervat o excursie la faimosul Taj Mahal unde de-abia așteptam să mergem.

Cu bicicleta prin Chadni Chowk:

La final câteva informații utile:

Planificarea călătoriei.

Viza de India se obține de la ambasada din România și durează cam 2 săptămâni. Cea mai bună perioadă de vizitat este primăvara sau toamna. Vara este prea cald sau plouă torențial iar iarna în nord poate fi destul de frig. Nordul e o zonă considerată mai sigură din punct de vedere al riscului de boli. Vaccinările sunt bune preventiv, nu și obligatorii. Sunt multe locuri de văzut în India, dar de cele mai multe ori, Delhi e punctul de intrare. Eu am stat doar două zile, probabil 3-4 ar fi recomandate pentru a vedea orașul.

Cum ne deplasam prin Delhi?

Greu din cauza traficului infernal. Alocați timp arhisuficient deplasărilor lungi, mai ales de la/la aeroport. Multe hoteluri oferă shuttle care este varianta cea mai scumpă dar cea mai eficientă și sigură. Taxiurile sunt extrem de ieftine chiar și dacă vi se va umfla prețul. Acesta variază în funcție de mașina: de la limuzine, la taxi cu AC, fără AC, ricșă motorizată, ciclo-ricșă – costul scade proporțional cu valoarea vehiculului. Metroul poate fi convenabil pentru locuri apropiate de stații, dar e de evitat la orele de vârf. Mersul pe jos e oricum necesar mai peste tot, dar din cauza poluării, prafului și distanțelor mari nu e cea mai bună opțiune.

Cazare, mâncare și cumpărături.

Cum spuneam mai sus, recomand hoteluri de la 4 stele în sus. Se pot găsi camere duble chiar de la 40 de euro pe noapte. Mâncarea indiană este excepțional de diversificată și aș adăuga eu delicioasă. Din cauza igienei precare din multe locuri e totuși bine să vă limitați la hoteluri și restaurante de top (cel puțin în primele zile de acomodare). Sunt multe suveniruri deosebite care pot fi cumpărate – mătase, eșarfe, sculpturi, mirodenii, ceai și multe altele. Partea dificilă e negociatul pentru că nicăieri nu există prețuri afișate iar turiștii vor primi întotdeauna „best price”.

Ce mai e de văzut în Delhi?

Eu nu am stat decât 2 zile în Delhi. Cred că pentru a vedea majoritatea obiectivelor turistice ar trebui 4-5 zile. Pe de altă parte sunt locuri mult mai frumoase în India și nu recomand nimănui să petreacă tot timpul în capitală. Eu am fost la templul Aksharadham și la Jama Masjid, de care am povestit. Am mai fost la Qutub Minar, cel mai mare minaret din India aflat într-un parc în sudul capitalei. Am mai ajuns la Connaught Place, o piață ceva mai elegantă construită de englezi la începutul secolului trecut ca un fel de mall în acele vremuri. Astăzi nu mai arată așa luxos, dar oricum e unul din cele mai bune locuri pentru suveniruri. Mai sunt o grămadă de locuri unde n-am ajuns în Delhi. În primul rand, marele palat Red Fort construit de Shah Jahan, aflat în Old Delhi, merită probabil văzut. Humayun’s Tomb este un mormânt monumental care atrage și el mai multi turiști. La fel, în Delhi se află Lotus Temple, cel mai mare templu al religiei Bah’ai.

Aterizarea cu Air India

Aeroportul Indira Gandhi din Delhi

Pe drum spre oraș

India Gate

Hotelul Fraser Suites

Am plecat la drum cu metroul

Traficul din Delhi e dominat de ricșe motorizate

Am ieșit din metrou la templu și deja mi se făcuse rău. Erau vreo 75 de grade celsius afară

Templul Aksharadham

Haosul din Old Delhi

Mirosul nu iese în poze. Era ceva…

Am găsit cu greu Jama Masjid

Una din cele mai mari moschei ale lumii

Copii se joacă prin praf

Red fort se vede în depărtare

Apusul la moschee

Chadni Chowk văzut de sus

Cu ricșa prin nebunie

La Qutub Minar

Informații istorice..

Parcul este chiar frumos

Marele minaret

Înapoi la metrou

Central Secretariat, zona administrativă a capitalei

Connaught Place, zona comercială construită de englezi

Pe aici traficul e ceva mai civilizat