Prima excursie pe care am făcut-o după ce Europa și-a redeschis granițele la un an de pandemie a fost în Danemarca. Era început de mai 2021 când ajungeam pentru a treia oară în statul Scandinav. Până atunci mai fusesem doar în capitala Copenhaga, dar de data asta planificasem să descoperim Danemarca mult dincolo de frumoasa ei capitală.

Traseul acoperea mai toată Danemarca din insula Zealand în est până în nordul extrem al provinciei Jutland. Am vizitat în circuitul nostru castelele regale Frederiksborg și Kronborg, orașul istoric Roskilde, satele tradiționale de pe insula Fyn, parcul de distracții Legoland, orașele Aarhus și Aalborg, capul Skagen și desigur am revăzut Copenhaga. Am văzut practic tot ce are Danemarca mai frumos. Am zburat direct la Copenhaga iar pentru cazare am ales o vilă din apropiere de Odense, chiar în centrul țării.

Podul Oresund ce leagă Danemarca de Suedia văzut de la geamul avionului

Am aterizat la Copenhaga pe la prânz după 2 ore de zbor din București. Controalele legate de covid erau încă stricte, dar noi am trecut repede având tot ce trebuie pregătit.

Am închiriat mașina direct de la aeroport. Am primit un Audi foarte spațios, ideal pentru circuitul nostru lung.

La drum pe autostrăzile de lângă Copenhaga. Ne-am îndreptat mai întâi spre nord, în direcția Helsingor.

La Helsingor, pe malul mării, se află unul din locurile cele mai vizitate din Danemarca: castelul Kronborg

Castelul a fost construit în secolul 16 de regele Frederick al II-lea pe 3 insule din apropiere de Helsingor. Acesta a dorit să dezvoltate o fortificație impunătoare într-un loc foarte important strategic din punct de vedere militar, în vârful nord-estic al insulei Zealand unde strâmtoarea ce separă Danemarca de Suedia este cea mai îngustă.

Castelul este faimos și ca locul ales de Shakespeare pentru desfășurarea poveștii piesei Hamlet.

Din palatul uriaș doar câteva camere și-au păstrat aspectul din perioada când era reședință regală. Mai jos sunt camera regelui și marea sală de bal.

Sub palat se găsește un sistem vast de tuneluri și catacombe.

Statuia regelui-erou Ogier despre care se spune că doarme în catacombele de la Kronborg pentru a se trezi când țara va fi în pericol din nou.

Parcul palatului plin de flori colorate arăta minunat

Pe malul marii și al strâmtorii Oresund. De partea cealaltă este malul suedez

Tunurile îndreptate spre suedezi

Complexul de fortificații include mai multe canale cu apă și poduri. Barăcile medievale sunt colorate și adăpostesc diferite muzee sau restaurante pentru turiști

To be or not to be?

Părăsind Kronborg

Am mers apoi să vizităm celălalt castel faimos din Zealand – Frederiksborg, aflat mult mai aproape de capitală

Frederiksborg este cel mai impresionant castel al Danemarcei. A fost construit în secolul 17 ca reședință regală de Christian al IV-lea iar secole la rand a fost domiciliul de vară al familiei regale. Palatul este construit pe 3 insule pe lacul Slotssoen din Hilerod, la est de Copenhaga. Clădirea principală te impresionează de la prima vedere, iar grădinile palatului pot concura lejer cu cele mai frumoase de pe Valea Loirei.

Turul palatului se face în mod normal cu rezervare în avans. Am fost norocoși să îl vizităm într-o perioadă când turismul danez abia se redeschisese iar cozile la atracții erau inexistente. Am intrat astfel imediat pentru turul camerelor regale.

Turul palatului se face pe cont propriu cu audioghid. Dacă interioarele de la Kronborg, primul castel văzut, nu ne-au impresionat foarte mult, decorurile luxoase la Frederiksborg am fost pur și simplu uluiți.

Capela regală – una din cele mai impresionante încăperi din castel

Apartamentele regale

Palatul include și cea mai valoroasă colecție de tablouri din Danemarca

Niciodată n-am înțeles de ce regii aveau palate cu zeci de camere de un lux opulent, dar mai mereu un pătuț mic și înghesuit

Curtea castelului și fântâna principală

Grădinile palatului sunt cel puțin la fel de frumoase ca interiorul

Era o vreme superbă la Hillerod, atipic pentru mai. Pe pajiștea din apropierea castelului erau zeci de localnici la picnic

O altă localitate din Zealand cu o mare importanță istorică este Roskilde, oraș aflat la 50 de kilometri vest de Copenhaga. La Roskilde se află cea mai mare catedrală din Danemarca – locul încoronării și înmormântării regilor – și mai este cunoscut ca centrul principal al vikingilor din Danemarca lor le fiind dedicat un mare muzeu din oraș.

Uriașa catedrală din Rosklide

Am vizitat catedrala chiar înainte de ora închiderii

Catedrala adăpostește mormintele regilor danezi. Fiecare capelă din catedrală conține sicriele familiilor regale

Nu departe de catedrală este piața centrală, cea mai animată zonă din oraș. Roskilde mai este faimos și pentru festivalul de muzică rock care se ține acolo anual.

Muzeul Vikingilor se află la malul mării în locul unde cândva era unul din cele mai importante porturi vikinge. Acesta cuprinde mai multe clădiri din port și include printre o colecție impresionantă de vase vikinge recondiționate.

Vedere la Muzeul Bărcilor Vikingilor

Nu am putut părăsi Zealand înainte de a revedea Copenhaga

Am petrecut după amiaza în câteva locuri bine-cunoscute din oraș. Am povestit deja anterior despre toate acestea locuri în articolul de mai jos. Puteți citi mai multe informații acolo, mai departe o să închei cu imaginile frumoase de la finalul zilei.

Am început plimbarea prin Copenhaga din port, unde am revăzut faimoasa statuie-simbol a orașului: Mica Sirenă. Dacă la vizita anterioară găsisem acolo sute de turiști la coadă pentru a face o poză, de data asta nu era nimeni.

Am trecut apoi prin Christiania, „republica autonomă” din inima capitalei unde localnicii își scriu propriile legi și nu se consideră parte a statului danez. Acolo am regăsit același miros de „iarbă”, singura schimbare fiind semnele de la porți care „interziceau” intrarea Coronavirus în Christiania.

N-am mai urcat iar în turnul bisericii cu spirală din Christianshavn dar am asistat la un concert frumos de muzică clasică în curte

Am mers la final în centrul orașului. Copenhaga este un oraș făcut pentru cicliști și pietoni. Nu este deloc ușor să circuli cu mașina. Am avut totuși mare noroc să găsim un loc de parcare repede.

Knogens Nytorv, piața centrală din oraș

Nyhavn, inima Copenhaga și cel mai pitoresc loc din toată Danemarca

Locul perfect pentru a încheia seara a fost la o masă pe terasă in Nyhavn admirând casele colorate sub lumina soarelui la apus.

Spre seară am părăsit insula Zealand și ne-am îndreptat spre cazare. Mai aveam mult de mers dar am profitat din plin de lumina zilelor de vară scandinave. Mai jos traversam podul de 7 kilometri spre insula Fyr, în jur de 10 seara.

Încă era lumină când am sosit la pensiunea din apropiere de Odense.