La începutul anului 2020 eram la o vilă din Paphos pe coasta de vest a Ciprului. După ce am petrecut revelionul în portul local iar în prima zi am făcut o excursie lungă spre Ciprul de Nord, restul vacanței am făcut plimbări mai scurte și în rest am petrecut timpul relaxat la cazare. Am fost până la Limassol, am vizitat situl arheologic din Akrotiri, ne-am plimbat prin satele cipriote din munți și am mai vizitat împrejurimile Paphos. Despre toate acestea o să vă povestesc mai departe.

Următoarea excursie în care am mers a fost la Kourion, cel mai important sit arheologic din Cipru. Pentru a ajunge acolo am făcut cam o oră cu mașina.

Kourion face parte oficial din teritoriul Akrotiri care aparține Marii Britanii. După independența Ciprului și războiul care a dus la împărțirea nordului de sud, englezii au păstrat bazele militare din sud pentru menținerea păcii. Sunt două baze importante ale RAF rămase în prezent, la Akrotiri lângă Limassol și la Dhekelia lângă Larnaca. Teritoriul britanic de la Akrotiri este cel mai întins dintre cele două, fiind vorba de o regiune de 150 de kilometri pătrați care de facto aparține Coroanei. Akrotiri include desigur baza aeriană militară și navală, dar și mai multe sate, ferme și situl arheologic cel mai important din Cipru.

Muzeul de la Kourion este administrat de britanici care asigură protecția sitului și săpăturile arheologice care încă se desfășoară.

Regatul Kourion a atins cea mai mare dezvoltare în secolul 11 i.e.n. iar în mileniul ce a urmat a avut o influență puternică chiar dacă insulă Cipru s-a aflat sub ocupație asiriană, persană sau egipteană. Orașul a fost apoi abandonat din pricina secetei și cutremurelor, pentru a fi redescoperit în 1850. De atunci un oraș antic uriaș a fost adus la lumină de arheologi iar descoperirile continuă și în prezent.

Cele mai mari descoperiri de la Kourion includ câteva mozaice impresionante. Pentru a le proteja de capriciile vremii, a fost construit un acoperiș metalic peste ele.

Kourion se află pe un deal, nu foarte departe de malul mării

Țărmul din apropiere

Teatrul antic cu vedere la mare

Situl arheologic este imens

Băile termale de acum 3 milenii

Mai departe la drum prin teritoriul britanic am mers spre plaja din apropiere

Plaja Kourion

După amiază am poposit la Limassol pentru a servi masa

Dacă te duci la un restaurant tradițional cipriot și ceri un Meze (adică meniu complet) e bine să iți fie foarte foame. Te vei trezi că masa se umple de zeci de feluri de mâncare care mai de care mai gustoase.

După lăsarea nopții am dat o fugă la parcul de distracții din centrul Limassol

Portul Limassol văzut din roata mare

Înapoi la Paphos am trecut pe la mall-ul din oraș

A urmat o zi cu vreme mai posomorâtă când nu ne-am mai depărtat prea mult de Paphos. Am vizitat doar câteva locuri de interes din apropiere de orășel.

Am mers mai întâi la mănăstirea Agios Neophytos aflată pe dealurile de deasupra orașului.

Pe lângă biserica „nouă” ce datează din secolul 17, complexul include și peștera sihastrului Neophytos care a trăit în secolul 12. Peștera este vopsită cu icoane splendide și este un loc de mare importanță pentru istoria creștină a țării. Sub peșteră se află un izvor a cărui apă se spune că ar avea proprietăți miraculoase.

Una dintre încăperile din peșteră

Lângă biserică se află un sanctuar de pisici. Poate cum România are o problemă cu căinii fără stăpân, la fel are și Cipru cu pisicile. Sanctuarele sunt construite pentru a primi donații, hrană iar voluntarii se ocupă de îngrijirea felinelor. Dacă vreți să vă treziți înconjurați de sute de pisici simpatice, trebuie să opriți aici.

Mai departe am revenit pe drumul de coastă la nord de Paphos. Am făcut un popas la o „importantă” atracție turistică din zonă, tractorul abandonat din plantația cu banane 🙂

Altă epava, de data asta pe mare

Valurile formează peșteri și peisaje foarte frumoase în malurile calcaroase din vest.

Un alt sit arheologic important este Tombs of Kings, la 2 kilometri nord de Paphos. Este vorba de o necropolă imensă aparținând aristocrației locale din secolele 4-2 i.e.n.

Unele morminte au dimensiuni impresionante

Ne-a prins ploaia torențială acolo dar la scurt timp a apărut soarele și un curcubeu splendid.

Seara am revenit în Paphos pentru a vedea apusul în port, aproape de castelul medieval.

Am poposit apoi la terasă lângă port

Nu există porții mici în Cipru

Ultima zi înainte de plecarea spre casă am făcut o plimbare spre satele din munți

Drumul prin satele montane e foarte pitoresc

Am poposit într-un sat foarte frumos, la Anogyra, unde am servit o cafea la terasă. Era duminică și am putut vedea cum localnicii pregăteau fripturile la grătar chiar în centrul satului înainte de un ospăț

Am vizitat în sat Carob Museum (muzeul roșcovelor) unde am aflat multe lucruri interesante despre utilizările acestei plante mai puțin cunoscute. Am și cumpărat de la magazin apoi sirop și bomboane.

Fructele de carob (roșcove)

Am mers apoi la Omodos, cel mai pitoresc sat montan aflat la poalele munților Trodos. La Omodos se poate vizita o biserică foarte frumoasă, se pot vedea case tradiționale cu arhitectură splendidă iar în piața mare se poate manca la o terasă sau se pot cumpăra suveniruri turistice din atelierele cu meșteșuguri.

Cea mai importantă atracție din sat este mănăstirea Timios Stavros

Încă se mai păstra bradul de Crăciun în piața centrală

Priveliște peste Omodos

Am coborât apoi din nou spre malul mării

Plaja Pissouri, una din cele mai frumoase din Cipru

Am găsit un restaurant foarte bun în apropiere de plajă

Nu puteam pleca din Cipru fără a servi o caracatiță

Vederea de la terasa restaurantului

Drumul de întoarcere spre Paphos cu un cer splendid

Am încheiat vacanța în Cipru în același loc unde am început-o, la stânca Afroditei. Acesta e locul perfect pentru a vedea apusul peste mare.

Ultimele raze ale zilei pe sub nori

Noaptea la aeroportul din Paphos, gata de întoarcerea acasă