Orașele Poloniei – Partea 2 – Bijuteriile Cracoviei: Castelul Wavel și Rynek Glowny

Ultima dată când fusesem la Cracovia eram mic copil, cred că avem vreo 8 ani. Nu-mi amintesc aproape nimic de atunci, știu mai multe din povestirile părinților. Auzisem foarte multe lucruri bune de la cei care au mai vizitat orașul recent mai ales că a fost renovat în totalitate și arată extrem de bine fiind vizitat acum de milioane de turiști. După o primă zi cu vreme foarte mohorâtă așteptam conform prognozei o a doua plăcută și mai călduroasă. Primul lucru pe care l-am făcut de dimineața a fost să deschid geamul pentru a vedea vremea de afară. După ce s-a ridicat ceața matinală a apărut un soare călduros și așa a ținut-o toată ziua. Era deci o zi perfectă pentru plimbare și puteam vedea centrul vechi al Cracoviei cum am plănuit.

De la hotel am plecat cu tramvaiul spre castelul Wavel aflat pe dealul cu același nume pe malul râului Vistula.

Legenda spune că în peștera din vârful dealului trăia un dragon numit Smok. Un grup de copii din satul aflat pe malul Vistulei curioși de de povestirile auzite de la bătrâni s-au aventurat în peșteră trezind astfel dragonul care dormea de sute de ani. Acesta furios și înfometat a atacat satul pârjolind case și răpind animalele. Mulți viteji au încercat apoi să scape satul de creatura hidoasă dar armele lor primitive nu aveau mari sorti de izbândă pierind sub flăcărilor dragonului. În sat locuia un înțelept pe numele său Krakus care făcea și poțiuni din ierburi pentru vindecare. Localnicii au venit la el să-i ceară ajutorul iar după ce s-a gândit mai mult a creat o substanță pentru a îl răpune pe dragon. Le-a cerut sătenilor să aducă o oaie, să o îmbibe în soluția creată, sărmana fiind apoi aruncată în peștera dragonului. Din peștera s-au auzit zgomote groaznice ale monstrului care într-un final a explodat de la otrava înghițită. Sătenii au fost atât de incantați de ințelepciunea lui Krakus, încât l-au ales să conducă peste ei ca rege, i-au construit o cetate pe vârful dealului Wavel și au redenumit localitatea după numele lui, Krakow. Unde se afla cetatea din legendă se găsește astăzi un mare castel – Wavel – cel mai frumos și important castel al Poloniei.

Castelul Wavel a fost construit inițial de Casimir al III-lea regele Poloniei. A fost mai târziu modernizat de mai mulți regi, inclusiv Sigismund I care a adus renumiți artiști renascentiști pentru a decora camerele, rămânând pentru mai multe secole reședința regilor până când capitala a fost mutată la Varșovia în secolul 17. Chiar dacă Cracovia nu mai era capitala regatului, catedrala din Wavel a rămas locul încoronării tuturor regilor țării și locul unde se odihnesc și astăzi.Wavel a fost un sediu important în perioada în care Cracovia a fost ocupată atât pentru prusaci, pentru austro-ungari și chiar pentru naziști în anii războiului – Wavel fiind reședința aleasă de Hans Franck ca centru al operațiunilor.

Muzeul castelului este unul dintre cele mai vizitate locuri ale Poloniei în prezent. Nu există un bilet general pentru a vizita palatul, putând fi cumpărate bilete separate pentru Apartamentele Regale (decorate luxos în stil renascentist), Apartamentele de Stat (care erau folosite pentru întâlnirile oficiale), Vechiul Wavel (unde se pot vizita ruinele vechii cetăți), Catedrala (unde intrarea este liberă în afara slujbelor dar unde se mai pot vizita contra cost turnul, cripta regală și muzeul episcopiei) și chiar Peștera Dragonului care dincolo de legendă există sub zidurile castelului. Am vizitat Wavel duminica când intrarea este gratuită dar și așa a trebuit să mergem la casa de bilete pentru a ridica biletele, numărul de vizitatori zilnic fiind limitat. Altfel, biletele costă intre 10 si 25 de zloți (un zlot e aproape egal cu un leu) pentru fiecare din atracție. Mai trebuie să știți că e bine să ajungeți devreme la castel, de obicei în zile cu mulți vizitatori toate biletele se epuizează dimineața devreme, fiind mai mereu deja coadă la 9 după ce se deschid casele de bilete dar și că muzeul la fel ca mai toate celelalte din Polonia este închis lunea.

Am urcat mai întâi pe lângă zidurile groase ale cetății de unde se poate admira o priveliște superbă deasupra râului Vistula și prima oprire a fost cum spuneam casa de bilete. Am luat bilete pentru toate atracțiile fiecare bilet având și o oră recomandată de intrare. Am început cu Apartamentele de Stat și cele Regale unde am văzut camere absolut impresionante decorate cu tablouri, sculpturi și obiecte de lux. Din păcate fotografiatul este strict interzis în interiorul castelului asa că nu am imagini să vă arăt dar este unul din cele mai spectaculoase palate ale Europei. Am vizitat și Vechiul Wavel unde se pot vedea ruinele cetății construite de Casimir dar și Peștera Dragonului o peșteră normală unde a fost construită recent și o statuie întruchipând un dragon care scuipă flăcări. La final am lăsat catedrala unde a trebuit să așteptăm finalul slujbei de duminică. Aceasta s-a încheiat la ora prânzului când am putut și cumpăra bilete pentru celelalte muzee (turnul, cripta și muzeul catedralei – bilet combinat 16 zloți).

Catedrala Wavel este cea mai importantă instituție religioasă a Poloniei fiind sediul arhidiecezei de Cracovia. Aici a predicat cel mai tânăr cardinal pe care l-a avut Polonia vreodată. Karol Wojtyla, un tânăr care și-a pierdut ambii părinți în vremea naziștilor s-a alăturat bisericii catolice la finalul războiului fiind ales la doar 44 de ani arhiepiscop de Cracovia. În 1974 avea să fie ales Papă al bisericii catolicii devenind Ioan Paul al-II-lea, o personalitate ce a avut un impact uriaș în istoria modernă a lumii fiind probabil cel mai iubit papă din toate timpurile. Karol Wojtyla este un erou al Poloniei – una din cele mai religioase țări ale Europei – și o mândrie a Cracoviei.

Interiorul catedralei este uluitor fiind unul din cele mai spectaculoase pe care le-am văzut. Există numeroase capele ornate cu fresce create de mari pictori florentini, cele mai mari fiind ale lui Casmir al III-lea întemeietorul bisericii și a sfântului Stanislas, protectorul Poloniei. Am continuat apoi cu urcarea spre turnul catedralei unde se află clopotul lui Sigismund, considerat un simbol național datând din secolul 16 cântărind 13 tone. Urcarea în turn se face pe niște scări de lemn foarte înguste iar din vârf se vede o frumoasă priveliște asupra întregului oraș. După ce am coborât din turn am vizitat criptele regale aflate în subsolul catedralei. Acolo sunt înmormântați regii Poloniei, Casimir al III-lea, Sigismund I, Jan Sobieski, Stefan Bathory sau Michal Korybut. Sub catedrală a fost înmormântat și eroul național Tadeusz Kosciuszko sau prim-ministrul din perioada războiului Wladislaw Sikorski. Recent a fost îngropat aici și președintele Lech Kaczynski împreună cu soția sa după tragedia aviatică din 2010. Decizia de a îl îngropa aici a creat multe controverse în rândul polonezilor care au contestat asocierea lui alături de marii eroi ai patriei. Am renunțat la a vizita muzeul catedralei pentru că era deja târziu iar seara aveam zbor spre Gdansk și am plecat spre centrul vechi unde am petrecut restul zilei.

Centrul vechi (Stare Miasto) al Cracoviei este plin de clădiri istorice, zeci de catedrale impunătoare și străduțe pietonale pline de turiști. De departe cel mai frumos loc din centru este Piața Mare, Rynek Glowny. Este vorba de cea mai mare piață istorică din Europa și aș mai adăuga eu cea mai frumoasă piață din Europa de Est.

Rynek Glowny impresionează prin frumusețea clădirilor recent renovate și spațiul imens. Cele mai impozante clădiri din piață sunt Hala Mătăsurilor (Cloth Hall), Biserica Sfânta Maria și Turnul Primăriei. Piața este animată de mii de turiști pe care îi așteaptă calești luxoase pentru plimbări cu trăsura, o mulțime de magazine de suveniruri sau zeci de artiști stradali. Pe toate laturile pieței se regăsesc restaurante și baruri cu terase frumos amenajate. Hala Mătăsurilor este o construcție ce datează din secolul 15 unde pe vremuri se făcea comerț, cu bunuri de lux importate, în schimbul mirodeniilor, mătăsii sau a pilelilor scumpe, Cracovia exporta textile, fier și sare de la mina Wieliczka. Astăzi hala adăpostește mai multe magazine de suveniruri în așteptarea turiștilor. Aproape de hală se află Turnul Primăriei. Nu puteam rata urcarea până în vârf. După ce am vizitat rapid muzeul de la subsol am urcat pe treptele înguste spre vârf. De sus se vede piața foarte frumos, însă am fost puțin dezamăgiți că nu se poate ieși afară ci se poate doar admira vederea prin geamurilor turnului.

Cea mai impunătoare clădire este Biserica (St. Mary’s church) construită într-un colt al pieței orientată față de punctele cardinale. Interiorul bisericii este uimitor decorat cu fresce colorate și capele de marmură, iar tavanul vopsit într-o combinație deosebită de albastru și auriu. La ore fixe, turiștii se adună aproape de catedrală pentru a asculta muzica de trompetă ce anunță ora fixă. Din vârful bisericii se deschide un geam, de unde un trompetist răsună o melodie deasupra tuturor. Un alt loc frumos este piața mică (Maly Rynek) unită de cea mare printr-un coridor ce trece chiar pe lângă biserică.

O vizită la Rynek Glowny nu are sens fără a petrece mai mult timp la restaurantele din jurul ei. Localurile oferă mâncare pentru toate gusturile la prețuri decente (cele mai scumpe restaurante din oraș se află aici, dar chiar și așa e mult mai ieftin decât în vestul Europei). Fiind soare și o vreme superbă terasele erau pline. Am găsit cu greu o masă liberă pentru a servi prânzul. Am gustat pierogi, o specialitate poloneză, fiind vorba de aluat umplut cu legume, brânză sau carne, ceva asemănător cu colțunașii de la noi, doar că aluatul e prăjit. Am cerut o bere iar din partea casei am primit păhărele de vodka un aperitiv nelipsit la masă în Polonia, de altfel una din țările cu cel mai mare consum de vodcă din lume. Bucătăria poloneză e delicioasă iar porțiile sunt de obicei foarte mari, majoritate felurilor fiind destul de grele cu multă carne. Cele mai renumite feluri în zona Cracoviei sunt bigos (tocană vânătorească), golabki (asemănătoare cu sarmalele), golonka (ciolan de porc), multe feluri de găluști umplute precum pierogi. Ca garnitură se servește de obicei sauerkraut (varză călită cu bacon) sau clătite de cartofi. Nu poate lipsi tăria și berea la masă, iar deserturile preferat de polonezi sunt clătitele cu dulceață sau diverse feluri de gogoși umplute.

Aș mai fi rămas mult și bine la Cracovia, dar urma zborul spre Gdansk peste câteva ore. Am mers la hotel, am luat repede bagajele, am luat autobuzul și am decolat pe înserate de pe aeroportul Ioan Paul al II-lea. Părăseam frumoasa Cracovie dar plecam către un alt oraș ce îmi doream de mult să îl vad, portul Gdansk de la Marea Baltică.

Dimineața începea să iasă soarele

Am luat tramvaiul spre centru

Castelul Wavel

Piața mică

Vedere a pieței

Pasajul spre biserica Sf. Maria

Minunata piață mare (Stare Miesto)

Calești pregătite pentru turiști

Vedere din Stare Miesto

Turnul primăriei

Din vârful turnului

Vechea piață a mătăsurilor

Interiorul este plin de magazine de suveniruri

Mai departe spre biserică

Interiorul Bisericii Sf. Maria

Unul din cele mai frumoase acoperișuri pe care le-am văzut

Turnul bisericii

De unde se anunță ora fixă cu trompeta

O gustare la terasă. Pierogi și bere