Chicago este faimos în lume din multe motive, dar probabil este cel mai cunoscut ca locul unde s-au inventat zgârie-norii. Primul asemenea turn a fost construit la Chicago 1885 și avea 55 m. Nu pare foarte mult dar la acea vreme însemna ceva. Clădirea proiectată de William LeBaron Jenney era construită din cărămidă la exterior, însă structura de rezistență era metalică. Acel proiect a stat la baza construcției zgârie norilor moderni. La Chicago s-au construit în deceniile următoare sute de astfel de clădiri care i-au adus porecla de Skyscraper City. Astăzi un zgârie-nor se definește general ca având o înălțime de peste 150 de metri iar Chicago are 120 de asemenea turnuri. Printre ele se numără fostul Sears Tower (actualmente Willis) care timp de 25 de ani a deținut recordul de cea mai înaltă clădire din lume.

La jumătatea secolului 19 Chicago cunoscuse deja o dezvoltare foarte mare fiind nodul central feroviar al Statelor, principala legătură între est și vest atât în transportul persoanelor cât și al mărfurilor. Marele incendiu din Chicago din 1871 a ras cea mai mare parte din oraș dar a făcut ca mai toate clădirile construite ulterior să caute să adopte cele mai moderne norme anti-incendiu și de siguranță în general, inclusiv folosirea structurilor metalice care a adus la apariția zgârie-norilor. Pe vremea primului război mondial, Chicago a fost centrul industrial al S.U.A. atrăgând sute de mii de imigranți, în special de origine irlandeză, poloneză sau italiană. Mai târziu, în perioada prohibiției a fost locul de bătălie al clanurilor mafiote în frunte cu Al Capone. Chicago a fost mereu unul dintre cele mai progresiste orașe ale Americii, fiind locul unde drepturile minorităților au fost acordate decenii înaintea altor locuri. Martin Luther King a început mișcarea pentru drepturile negrilor la Chicago și tot acolo a fost centrul mișcării pacifiste din anii războiului din Vietnam.

Chicago este unul dintre cele mai importante și populate orașe din S.U.A. Capitala statului Illinois are 2.7 milioane de locuitori iar în zona metropolitană adiacentă locuiesc aproape 10 milioane de oameni. Orașul se află pe malul lacului Michigan în regiunea Midwest a Americii și mai este cunoscut și ca Windy City (orașul vântului) sau Chi-Town.

Am avut ocazia să ajung la Chicago anul trecut pentru un weekend la începutul verii. An zburat pe aeroportul Midway sâmbătă dimineața și am părăsit orașul de pe O’Hare duminică seara, iar timpul a fost suficient cât să văd cam tot ce e mai interesant prin Chi-Town. Pentru cazarea o noapte am ales Kinzie Hotel, în inima downtown la doi pași de Chicago River. Pentru că Chicago are un transport în comun foarte bun (ceva atipic pentru State) nu am avut nevoie de mașină și m-am deplasat cu metroul sau pe jos.

După aterizarea pe aeroportul Midway am luat metroul spre centru și după vreo jumătate de oră am ajuns la The Loop. Chicago Loop este cercul de cale ferată din inima orașului pe care îl parcurg toate liniile de tren. Foarte interesant, metroul din Chicago nu circulă pe sub pământ ci pe deasupra străzilor, șinele fiind suspendate pe pasarele metalice pe deasupra căilor rutiere.

Primul loc unde am mers este Millenium Park. Parcul verde din inima orașului include mai multe monumente moderne iar intrarea este liberă. Am mers mai întâi la pavilionul de concerte în aer liber Jay Pritzker unde am asistat pe iarbă la un concert de muzică clasică alături de mii de oameni. Pavilionul a fost inaugurat cu zece ani în urmă și a fost proiectat de faimosul arhitect Frank Gehry. Nu departe de acolo se află cel mai fotografiat loc din Chicago. Este vorba despre Cloud Gate (poarta norilor) monumentul ciudat construit din otel inoxidabil care creează reflexii foarte spectaculoase. Acesta a fost proiectat artistul Anish Kapoor care s-ar fi inspirat din curgerea mercurului. Seamănă mai degrabă cu un bob de fasole după părerea mea. Turnurile, cerul dar și vizitatori oglindesc în structura de otel creând astfel imagini unice iar fiecare vizitator încearcă să fie cât mai creativ în fotografiile pe care le fac acolo.

Chicago River împarte The Loop în două având forma unui T cu brațul central care traversează centrul și două ramuri care curg spre nord și respectiv spre sud. Interesant de știut este că pe vremuri râul se vărsa în lacul Michigan dar în jurul anului 1900 a fost construit un sistem de canale care i-a modificat sensul invers. Există 38 de poduri iar toate sunt retractabile. De-a lungul râului se află cele mai importante turnuri din Chicago care au o arhitectură remarcabilă. Asta a făcut să apară tururile arhitecturale cu vaporul pe râu care astăzi au un succes remarcabil, fiind una dintre atracțiile turistice majore.

Pentru a face un tur arhitectural cu vaporul este necesară o rezervare din timp (câteva zile sau chiar săptămâni în sezonul de vârf). Un tur costă aproximativ 45$ și durează cam 2 ore. Un ghid explică istoria fiecărui zgârie-nor mai important și vorbește despre stiluri arhitectonice care au fost definite la Chicago. Plimbarea a fost foarte interesantă. Am plecat din apropiere de Trump Tower cu glume ironice în care se spunea ce ridicol ar fi să ajungă el președinte (nu mai pare atât de ridicol acum…). Turnul  lui Trump ar fi trebuit să fie cea mai înaltă clădire din Chicago. Proiectul său s-a schimbat pentru că în perioada construcției a avut loc atentatul de pe 11 septembrie din New York și s-a considerat că fiind mult mai înaltă decât clădirile din jur, turnul ar fi ajuns o țintă. Am fost învățați să recunoaștem stilurile arhitectonice în construcții și care sunt cele mai importante aspecte pentru a le recunoaște. Ni s-a explicat despre stilurile cele mai comune din Chicago de la Art Deco, Modernism sau Post Modernism până la a identifica influențele gotice, spaniole sau venețiene. Am trecut mai apoi pe South River pe lângă Willis Tower care din 1973 până în 1998 a fost cea mai înaltă clădire din lume și ne-am întors undeva în zona industrială după vreo 5 kilometri. Ne-am plimbat cu vaporul vreo două ore în total iar informațiile primite mi s-au părut foarte interesante. Puteți citi mai multe dacă vă interesează AICI

Ziua următoare imediat după micul dejun am mers cu trenul la Willis Tower. Acolo se află SkyDeck Chicago, cel mai înalt punct de observație din oraș la etajul 110 al clădirii. Un bilet costă 23 de dolari iar urcarea cu liftul durează doar 1 minut. Priveliștea de 360 de grade de la 410 metri înălțime este pur și simplu fascinantă. Am urcat într-o zi senină și se putea vedea clar la multe zeci de kilometri depărtare. O mare atracție acolo este The Ledge – o platformă de sticlă transparentă unde vizitatorii cei mai îndrăzneți pot privi în gol sute de metri în jos. Este o experiență unică iar după ceva momente de ezitare m-am încumetat și eu. E ok atât timp cât timp nu te uiți prea mult în jos.

Am mai mers apoi în Grant Park pe malul lacului Michigan. Acolo se află fântâna Buckingham, arhicunoscută pentru noi din genericul serialului Familia Bundy. Uitându-mă la dansului apei, în momentele când țâșnea parcă așteptam să înceapă tema melodiei Love and Marriage. Am continuat apoi de-a lungul lacului până am ajuns la Navy Pier. Vechiul port militar a fost transformat în parc de distracții cu carusele, „tiribombe” și multe fast-food-uri. De la Navy Pier pleacă mai multe curse cu vaporul pe lac. Am zis că modul perfect de a încheia ziua la Chicago ar fi cu vederea orașului de pe apele lacului Michigan.

Aterizarea la Chicago

Am luat trenul de la Midway

Trenul circular traversează centrul

Am stat la hotelul Kinzie chiar în downtown

Chicago River

Turnurile din Downtown

Turnul Trump

Am mers apoi în Millenium Park

Cloud Gate, poate cel mai reprezentativ monument din Chicago

Foarte tari reflexiile

Fiecare caută o poză cât mai ingenioasă

La JP Pavillion am participat la un picnic/spectacol de operă

Seara la Chicago

Restaurantul lui Michael Jordan

Dimineața am luat trenul

Am mers la cea mai înaltă clădire din Chicago – Willis Tower (fostul Sears)

Urcarea către Chicago 360

Platforma de observare de la etajul 103

Chicago de la 410 m înălțime

Pe platforma suspendată de sticlă

Nerecomandat pentru cei cu rău de înălțime

Vedere spre lacul Michigan

Fosta gară

O fântână care probabil vă e foarte cunoscută

… din genericul de la familia Bundy

Millenium Park, designul lui Frank Gehry.

Am revăzut Cloud Gate și pe soare

Cum se vede din centrul monumentului

O ultimă imagine cu Cloud Gate

Am mers apoi din nou la Chicago River

De unde se fac tururi cu vaporul

La îmbarcare

Turul cu ghid

Turul arhitectural

Stiluri arhitectonice toate inventate la Chicago

Platformele de sticlă din Willis Tower

Am ajuns până în zona industrială a orașului

Navigând pe râu înapoi spre centru

La final de plimbare

Am mers apoi la Navy Pier

Centennial Wheel

Downtown văzut din Navy Pier

De acolo am mai luat încă o plimbare cu barca

Pe lacul Michigan

Vederi ale orașului de pe lac

The Field Museum

Relaxare pe promenada Adler

Spre seară am părăsit Chicago

Gata de îmbarcare pe aeroportul O’Hare