Eurovision 2017 la Kiev

Nu sunt neapărat un fan al concursului Eurovision, dar l-am urmărit în ultimii ani. Dincolo de voturile predictibile sau de ridicolul unor melodii participante, este un show TV bine realizat. Acum vreo 2 ani trebuia să ajung împreună cu un prieten la concursul din Viena dar n-a fost să fie fiindcă se epuizaseră toate biletele. Anul acesta concursul s-a ținut la Kiev. A fost un fel de aliniere a planetelor prin primăvară când în aceeași zi am citit două articole pe net – unul anunța că săptămâna ce urma se vor pune în vânzare biletele la Eurovision iar celălalt scria despre un nou zbor direct din București care se va lansa spre Kiev cu Dniproavia. Am zis că se leagă lucrurile și m-am pregătit de luat bilete. Am fost pe fază în ziua când s-au pus la vânzare biletele pentru Eurovision și am prins 2 bilete la 50 de euro fiecare. De altfel, biletele s-au epuizat în câteva ore. Mai târziu am luat și biletele de avion la Dniproavia – destul de scumpe la vreo 150 de euro – dar orarul era ideal, de vineri seara până duminică seara. Pe lângă show, era prima mea vizită în Ucraina și eram încântat că vom vizita Kievul.

Mi-am făcut griji inițial neștiind mare lucru despre Dniproavia, o companie ucrainiană mică, ce a scăpat de faliment acum câțiva ani și care are 5 aeronave cu care efectuează curse interne și 3-4 curse internaționale. Am zburat cu un avion mic, un Embraer 145, despre care pot spune că este cel mai mic avion cu reacție cu care am zburat vreodată, cu vreo 50 de locuri dispuse în coloane 1 + 2. Serviciile la bord au fost neașteptat de bune, cu stewarzi profesioniști și amabili. Biletul economy include serviciile standard precum bagaj de cală de 20 kg, mâncare și băuturi la bord etc. Avionul fiind unul mic, toate bagajele de mână mai mari sunt luate gratuit la cală.

Intrarea în Ucraina a fost rapidă și fără nicio problemă – cetățenii români care vizitează Ucraina (teritoriile unde nu sunt conflicte) nu au nevoie de viză și se poate intra doar cu pașaportul. Nu ni s-a cerut nimic altceva chiar dacă unele site-uri mai scriau că trebuie adeverință medicală sau o sumă de bani cash. De la aeroport am fost preluați de o mașină a hotelului unde aveam rezervare. Aeroportul Borispol se află la vreo 35 de kilometri sud-vest de Kiev, dar se merge rapid, cea mai mare parte din traseu fiind autostradă cu 4 benzi.

Trebuie să spun pentru început că nu ne-am simțit niciun moment în pericol la Kiev. Chiar dimpotrivă. Zonele de conflict din estul Ucrainei și Crimeea sunt departe iar la Kiev nu sunt niciun fel de probleme. Mai mult, cu ocazia organizării Eurovision, tot orașul era împânzit de politie care ne-a dat un sentiment suplimentar de securitate. Rusia a fost exclusă din concurs pe motiv că concurenta lor ar fi făcut niște declarații politice într-o vizită în Crimeea și probabil autoritățile se temeau de vreun fel de răzbunare a rușilor, dar nu a fost cazul de așa ceva.

O să încep cu experiența de la Eurovision. Spectacolul s-a ținut la complexul expozițional internațional, aflat pe malul estic al Niprului. Am reușit să găsim un hotel foarte aproape de sală și așa am putut ajunge pe jos la eveniment. Spectatorii au fost rugați să ajungă la arenă cu cel puțin două ore înainte de spectacol pentru că vor urma controale stricte. Nu am reușit să ajungem atât de devreme, dar am intrat destul de rapid – securitatea a fost foarte minuțioasă dar și foarte bine organizată. Interiorul sălii de spectacole m-a impresionat la prima vedere, un spațiu uriaș cu scena imensă pe o latură, tribune pe celelalte 3, iar în centru zona fanilor alături de fotoliile concurenților. Am avut niște locuri foarte bune situate chiar în dreapta scenei în primele rânduri.

Atmosfera de la spectacol a fost deosebită, publicul a făcut atmosferă iar multe dintre melodii n-au fost rele deloc. Mi-au plăcut mai întâi moldovenii – vecinii noștri de peste Prut au încălzit atmosfera după câteva melodii mai plictisitoare. Italia a avut o melodie simpatică iar Portugalia a fost chiar deosebită cu un cântec stil fado mai emoționant. Ucraina a intrat apoi în uralele publicului dar n-au impresionat foarte mult. Ai noștri, mai spre final cu ai lor “Yodel It” au reușit să atragă publicul fiind una din cele mai apreciate melodii. Dincolo de muzică mi s-a părut impresionant spectacolul vizual, cu efecte speciale cu lumini, flăcări, explozii, proiecții 3D și așa mai departe. La televizor nu se vede asta, dar în pauzele dintre melodii, o adevărată armată de oameni pregătește scena pentru următoarea performanță. După spectacol am mai prins recitalul Ruslanei, cea care a câștigat Eurovision acum vreo 10 ani pentru Ucraina, dar și Jamala, câștigătoare de anul trecut. N-am mai stat la vot până la final. Votarea a fost geopolitică ca de obicei, predictibilă de multe ori că 2 vecini își vor da reciproc 12 puncte. Ce a fost nou e că votul publicului a rămas separat, fiind anunțat abia la final. Astfel, Portugalia a câștigat detașat în fața Italiei, iar noi ne-am clasat pe un onorabil loc 5.

Restul timpului la Kiev l-am petrecut la plimbare. Capitala Ucrainei ne-a impresionat fiind mult mai frumoasă decât ne așteptam noi. Din păcate vremea a fost urâtă tot weekendul și pe alocuri a plouat dar și așa am reușit să vedem cele mai importante atracții din oraș. Vremea rea i-a afectat pe ucrainieni care au încercat să facă din Eurovision un mare eveniment turistic (altfel vizitatorii străini au lipsit aproape cu totalitate din Kiev de la revoluția portocalie încoace). Mi-a părut mai rău pentru ei decât pentru noi că vremea a fost urâtă pentru că am observat strădania cu care orașul a încercat să facă ceva deosebit pentru acel weekend iar unii turiști cred că au preferat să rămână la hotel decât să înfrunte ploaia.

Kievul este un oraș uriaș cu peste 3 milioane de locuitori (neoficial 5) așezat pe ambele maluri ale Niprului (Dnipro sau Dnepr), unul din cele mai late fluvii pe care le-am văzut. Centrul vechi se află pe malul vestic al fluviului. Cele două maluri sunt unite de vreo opt poduri lungi dintre care cel mai mare are peste 1,5 kilometri. Kiev este un oraș verde, cu multe parcuri, dar caracteristica principală este numărul enorm de biserici din oraș, cele mai multe din ele distingându-se prin cupolele aurite.

Ne-am deplasat prin Kiev cu metroul. Este de departe cea mai convenabilă și ieftină modalitate de transport prin oraș. Un bilet la metrou (jeton) costă doar 4 hrivne (6 hrivne = 1 leu). De altfel, Kievul este foarte ieftin mai ales după ce moneda națională s-a devalorizat masiv în urma ocupației Crimeei și a conflictelor din est. Metroul este foarte eficient și convenabil dar schimbatul liniilor nu este foarte rapid pentru că la Kiev se află cele mai adânci stații de metrou din lume (unele la peste 100 de metri sub pământ). Ieșirile din stații sunt scări rulante lungi aparent interminabile și astfel ieșirea dintr-o stație de metrou poate dura chiar 5-10 minute. Altfel, taxiurile sunt ieftine – costă cam ca la București.

Primul loc care l-am vizitat la Kiev a fost Pechersk Lavra, cea mai importantă mănăstire a Ucrainei. Complexul uriaș aflat la sud de centru pe malul Niprului include câteva zeci de biserici și clădiri monahale. În inima mănăstirii se află un complex de peșteri unde au fost depuse moaștele celor mai importanți sfinți ai Ucrainei. Este principalul loc de pelerinaj al creștinilor ortodocși ucrainieni. Pe lângă importanța religioasa, complexul include multe construcții deosebite de o frumusețe unică. Am vizitat la Pechersk peșterile, câteva din bisericile mari iar la final am urcat în turn de unde se vede priveliștea peste întreg complexul.

Nu departe de Pechersk Lavra este parcul războiului național. Acolo am descoperit o expoziție militară fascinantă cu zeci de tancuri și blindate, avioane, submarine sau chiar lansatoare de rachete nucleare. Este un muzeu în aer liber foarte interesant iar pentru cineva pasionat de tehnică poate fi fascinant. În centrul parcului se află o statuie uriașă din oțel, numită Monumentul “Motherland” (patria mamă). Structura statuii măsoară peste 100 de metri înălțime, fiind de departe cel mai impozant monument al Kiev-ului. Interesant este că scutul statuii este decorat încă cu simbolurile Uniunii Sovietice, motivul pentru care ele nu au fost distruse fiind complexitatea structurii. La baza statuii se află un alt monument impunător dedicat soldaților ucrainieni care și-au pierdut viața în cel de-al doilea război mondial.

Am luat apoi metroul către centrul orașului. Am ieșit la suprafață la stația Zoloti Vorota (Golden Gate). Acolo se află poarta de aur, una din vechile porți ale cetății Kiev și singura care se mai păstrează. Deasupra porții a fost construită o biserică iar vechea construcție a fost învelită cu o fortificație pentru a o proteja. Nu e cel mai interesant loc din Kiev, dar are o mare importanță istorică iar construcția în sine este foarte neobișnuită. În apropiere am servit masa la restaurantul Spotykach. A fost pur și simplu un noroc chior că primul restaurant în care am intrat s-a dovedit unul excepțional (cel mai apreciat restaurant din Kiev pe Tripadvisor). Am servit un borș de vită excelent, apoi pierogi umpluți cu carne (un fel de colțunași) alături de bere și vodcă (de încălzire). Recomand călduros restaurantul oricui ajunge la Kiev.

Am vizitat mai apoi celelalte biserici importante din centrul orașului. Am început cu catedrala Sf. Sofia, una din cele mai frumoase biserici din oraș, cu 13 domuri aurite care se înaltă deasupra catedralei vopsite în verde. La doi pași de catedrală se află mănăstirea Sf. Mihail – o biserică înălțată inițial în secolul 11 ce a fost demolată de sovietici și reconstruită abia în 1999 conform arhitecturii originale. Chiar dacă nu este veche, biserica albastră este probabil cea mai frumoasă dintre bisericile Kievului, iar interiorul ei este pe măsură. Lângă am văzut și capela Sf. Andrei, construită în stil baroc de unde se vede una din cele mai frumoase priveliști peste fluviul Nipru.

La câțiva metri de Sf. Mihail se află vechiul funicular construit în 1905. Acesta leagă orașul de sus de cartierul vechi comercial numit Podil. Călătoria durează 3 minute și costă doar 4 hrivne. Podil, cartierul de pe malul Niprului este zona boemă a Kievului, cu multe terase, restaurante și magazine moderne.

Seara am încheiat-o în zona Kreshchatyk (un fel de Bd. Magheru al Kiev) care fusese transformată în zonă pietonală cu ocazia Eurovision, acolo având loc mai multe spectacole în Fan Zone-ul amenajat. Am intrat în câteva magazine de suveniruri și am luat mai multe pentru acasă. Prețurile (chiar și cele turistice) sunt foarte mici, iar printre cele mai interesante suveniruri pot enumera căciuli de blană, statuete matroska, memorabilia sovietice sau costume tradiționale. Un suvenir de succes mai nou este hârtia igienică cu chipul lui Putin, foarte căutată și de localnici.

Ultima zi înainte de plecare am vizitat piața Maidan, locul unde a început revoluția portocalie, cea care a dus la fuga în Rusia a președintelui Yanukovich. Un poster uriaș din piață scrie așa: “Libertatea este religia noastră”, iar o alee din apropiere este decorată cu tablourile celor care și-au pierdut viața în luptele din acele zile dar și mai recent în luptele de la Donetsk și Luhansk – chiar dacă la Kiev e liniște, departe în est armata luptă cu rebelii și acum.

După prânz am revenit la hotel de unde am luat taxiul spre aeroport. Am mers spre București în același avion cu concurenții români la Eurovision așa că am mai avut parte de o porție de “yodeleiii” și la check in și pe avion. Altfel, zborul a fost unul confortabil, chiar dacă la București am trecut pe lângă un nor negru de furtună cum n-am mai văzut de mult. Pilotul a evitat furtuna cu iscusință iar înainte de aterizare am putut observa chiar un frumos curcubeu deasupra orașului.

Gata de decolare spre Kiev cu Dniproavia

Embraer 145 – cel mai mic avion cu reacție cu care am zburat

Hrivna ucrainiană, toate bancnotele

Momentele importante din istoria Kievului – de la fondare la Eurovision 🙂

Seara la Eurovision

Arena arată impresionant

Zona concurenților

Scena spectacolului, am avut locuri bune

Susținând România

Simpaticii concurenți moldoveni

Italia era printre favorite

Yodel-ingul românilor

Efecte de lumini

Spectacolul Ruslanei de la final

Am luat metroul spre centrul orașului

Traversând Niprul

Am mers mai întâi la ansamblul de mănăstiri Pechersk Lavra

De aici se intra la mănăstirea din peșteră

Complexul este vast

Biserica cea mare

Interiorul bisericii

Turnul clopotniței

Am urcat în turn

Vedere din vârf

Zona este plină de biserici

Harta complexului

La Kiev e liniște, dar un tanc ne-a amintit că Ucraina

Parcul de la sud găzduiește muzeul “Marelui Război Patriotic”

Intrarea în muzeu

Partea mai interesantă este în aer liber

Ucraina avea peste o sută de rachete nucleare.

Printre sutele de exponate

Statuia Motherland

I s-a adăugat coroana de trandafiri dar nu s-au dat jos simbolurile comuniste

Monumentul eroilor

No comment

Benzina e mai ieftină ca la noi (sub 1 euro)

La Kiev se găsesc cele mai adânci stații de metrou din lume și cele mai lungi scări rulante

Unele stații sunt frumos decorate

Biserica “Golden Gate”

Kiev în chirilice

Biserica Sf. Sofia

Turnul bisericii

Kiev, orașul bisericilor

Masa de prânz. Borș și vodcă de încălzire

Piața Sofiyskaya

Biserica Sf. Mihail

Văzută și din turn

Vedere spre Sf. Sofia. Începuse bine ploaia

Am luat funicularul

Cele două vagoane se întâlnesc la jumătatea drumului

Cartierul Podil

Eurovision Village, amenajat în centrul orașului

Un panda dansator

Am luat metroul spre hotel

Suveniruri specifice ucrainiene

Alt suvenir la mare căutare – hârtia igienică cu Putin

Arhitectura din orașul vechi

Biserica Sf. Andrei. Era în renovare și slujba se ținea afară

Statuie prin centrul vechi

O stradă laterală din centrul orașului

Piața Maidan

Amintire din piață

Semnul Eurovision

Maidan nu uită: “Freedom is our religion”

Martirii căzuți la revoluția de acum câțiva ani

O stradă cu mașini și magazine de lux

Bulevardul Kreshchatyk

Părăsind Kiev cu taxiul

La aeroportul Borispol. Controale de securitate stricte

Am plecat cu același avion cu concurenții români