Bali, mai aproape de paradis – Partea 3 – Excursie la Borobudur

Am petrecut o săptămână în Bali dar nu am stat tot timpul pe insulă. Una dintre zile am făcut o excursie tocmai până pe insula vecină pe Java. Am mers la templul Borobudur, una din cele mai mari atracții turistice ale Indoneziei aflat lângă orașul Yogjakarta. Citisem prin mai multe părți că trebuie cel puțin două zile pentru a face excursia asta, dar nu mi s-a părut chiar imposibil să încapă tot într-o zi. Am găsit un zbor cu Garuda Indonesia, compania națională, cu plecare din Bali la 7 dimineața și sosire înapoi la ora 10. Zborul dura o oră și jumătate așadar aveam 12 ore pe Java, timp suficient să vizitez zona. Am găsit pe net un șofer local cu review-uri foarte bune, l-am contactat și totul era rezervat pentru tur.

Java e cea mai populată insulă din lume cu 145 de milioane de locuitori chiar dacă are o suprafață cât jumătate din România. Aici se află Jakarta, capitala Indoneziei și multe alte orașe mari precum Surabaya, Bandung sau Medan. Borobudur este locul cel mai vizitat din Java fiind cel mai mare templu budist al lumii. Este aflat în apropiere de Yogjakarta într-o regiune cu alte atracții turistice importante precum templul hindus Prambanan sau vulcanul Merapi. În excursia mea de o zi aveam să le văd pe toate.

Compania Garuda era cândva renumită pentru calitatea foarte proastă a avioanelor și echipajelor și pentru nenumărate accidente aviatice. În ultimii zece ani au investit mult și astfel au ajuns ca azi să fie una din cele mai bine cotate companii ale lumii. Zborul pot să spun că a fost foarte confortabil iar serviciile la bord impecabile. Avionul era destul de gol, probabil fiindcă alte companii low-cost locale zboară același traseu mult mai ieftin, dar eu am avut ocazia să mă întind relaxat pe o banchetă întreagă. La sosire mi-am setat ceasul pentru că între Bali și Java e o oră diferență de fus orar.

La aeroport am fost așteptat de șoferul meu și am plecat direct la drum. Am traversat centrul orașului în drum spre prima noastră oprire, templul Plaosan și am observat străzile pitorești cu bazaruri și magazine unde se vând produse tradiționale precum mătăsuri, bijuterii și sculpturi în piatră. Orașul Yogjakarta, alintat de localnici Jogja, este unul din cele mai importante ale țării având o populație metropolitană de peste 4 milioane de locuitori. Yogjakarta face parte din regiunea specială cu același nume, având o autonomie locală față de restul Indoneziei. Jogja este un oraș care a avut o mare importanță istorică în special în jurul secolului 9 când a fost un mare centru al regatului hinduso-budist Mataram. Acolo la poalele vulcanilor s-a construit o cultură înfloritoare din care se păstrează astăzi o mulțime de temple și vestigii istorice.

Am stat câteva minute la Plaosan admirând ruinele din piatră dar și vederea vulcanului Merapi fumegând în depărtare. Mai departe am mers la templul Prambanan aflat la 20 de kilometri de oraș. Prambanan este cel mai mare templu hindus din Indonezia și face parte din patrimoniul mondial UNESCO. A fost construit în secolul 9 și este caracterizat de turnuri ascuțite înalte decorate cu sculpturi care descriu povesti ale religiei hinduse. Turnul cel mai mare are 50 de metri înălțime. Construcția mi-a amintit mult de templul Angkor din Cambodgia iar dimensiunile sunt similare. Templul este construit pe un domeniu extins pe care mai sunt presărate și ruine ale palatului regal și ale altor temple. Între locațiile diferite ne-am deplasat cu un trenuleț.

De acolo ne-am îndreptat spre Merapi, uriașul vulcan de 2900 m care domină toată regiunea. Conul său ascuțit se vede de la multe zeci de kilometri iar fumul iese aproape necontenit. Merapi este cel mai activ vulcan din Indonezia și asta nu e deloc puțin pentru că vorbim despre țara cu cei mai mulți vulcani activi din lume inclusiv Krakatau sau Tambora renumite pentru erupțiile devastatoare. Au avut loc sute de erupții în ultimii 500 de ani iar ultimele au avut loc destul de recent în 2006 și 2010 aruncând fum și lavă la sute de metri înălțime ducând la distrugere multor sate din apropiere. Pe Merapi se organizează tururi cu jeep pentru a vizita zonele distruse de erupții. Am lăsat mașina la o parcare la baza vulcanului și de acolo, de unde se termină asfaltul am plecat mai departe cu jeepul. Terenul este extrem de accidentat iar nu de puține ori pe drum am avut senzația că ne răsturnăm. Șoferul de jeep era un puști localnic despre care n-aș băga mâna în foc că era major dar care a condus destul de sigur spre vulcan. Am oprit mai întâi la un sat care a fost distrus în totalitate de ultima erupție unde în casele acoperite de lavă s-a amenajat acum un muzeu care prezintă imagine descriptive ale dezastrului cauzat. Am continuat apoi pe lângă valea abruptă formată de râul de lavă. La finalul drumului am ajuns la un platou întins de unde se vedea cea mai bună priveliște a muntelui. Din păcate se coborâseră norii și nu am putut vedea conul. Am vizitat acolo un buncăr construit special pentru săteni care din nefericire nu a ajutat mult pe cei care s-au adăpostit acolo în 2006; a fost acoperit de cenușă și zeci de oameni au rămas blocați timp de mai multe zile. Am revenit apoi la mașina iar eu m-am bucurat mult că am avut și ocazia să conduc jeepul pe o porțiune de drum. După ce am părăsit zona erupțiilor am oprit la MGM, un muzeu modern dedicat aceluiași Merapi. Am beneficiat de un tur foarte interesant și am aflat mai multe lucruri utile despre vulcan.

De acolo am continuat spre principala destinație a zilei, Borobudur. Erau vreo 90 de minute de condus așa că am avut timp de ceva somn pe drum. Înainte să vizităm templul am oprit la un restaurant din apropiere. Mâncarea indoneziană este un amestec de influente din țările înconjurătoare, în special chineze, malay și indiene. Toate felurile de mâncare sunt servite în cantitate mare și cam orice fel are câteva zeci de ingrediente. Principalele feluri sunt puiul, peștele și fructele de mare alături de nelipsitul orez, dar variațiile sunt nenumărate. Am băut și o bere pe care am plătit de 3 ori mai multe decât pe mâncare. Să nu uităm că eram într-un stat musulman, iar alcoolul este un lux rar rezervat turiștilor.

Revigorat am mers la marele templu. Cum spuneam, Borobudur este cel mai mare templu budist din lume, iar încă de la intrare ansamblul monumental e impresionant. E un complex uriaș în mijlocul căruia se află marele templu. Am mers pe jos spre templu pentru a admira grădinile, dar se putea merg fie cu trenulețul fie pe elefanți. Borobudur este imens, sculpturile din templu includ 2500 de basoreliefuri și peste 500 de statui ale lui Buddha. Cele mai renumite sunt cele 72 de de stupe în formă de clopot care adăpostesc fiecare câte o statuie. Chiar dacă se înnorase, căldura era sufocantă, erau peste 35 de grade. După ce am urcat zecile de scări gâfâind și am vizitat primele etaje, am ajuns într-un final pe acoperiș unde priveliștea e fascinantă. Am petrecut câteva ore bune la templu și am făcut o mulțime de poze. Interesant e că era zi de vacanță în Indonezia și zeci de grupuri de elevi din satele din regiune veniseră să viziteze templul. Pentru ei cea mai mare atracție nu erau clopotele de piatră ci eu și alți câțiva turiști străini rătăciți, probabil că nu mai văzuseră europeni niciodată. Am ajuns astfel un fel de obiectiv turistic, zeci de pusti rugându-mă să fac poze cu ei. Nu i-am refuzat pe niciunul. Am făcut și eu câteva poze cu ei și am discutat puțin cât ne-am putut înțelege în engleză.

Apusul pe Borobudur e un moment căutat de turiști când luminile soarelui se reflectă frumos peste clopotele de piatră. Eu trebuia totuși să ajung la aeroportul din Yogyakarta aflat la 2 ore distanță și nu am mai rămas să-l văd. Spre lăsarea serii am decolat din nou cu Garuda spre Bali unde am ajuns târziu în noapte.

Decolarea din Bali dis de dimineață

O oră până la Borobudur

Avionul aproape gol. 3 locuri de fiecare

Vulcani pe Java

Aeroportul Yogyakarta

De acolo am plecat cu șoferul la drum

Prima oprire: un vechi templu din Jogja

Templul Plaosan

Prim plan pe vulcanul Merapi fumegând

Am mers apoi la vreo 10 kilometri

La cel mai mare templu hindus din Indonezia

Templul Prambanan

Din curtea templului

Detalii ale sculpturii

Am petrecut mai mult de o oră la Prambanan

Deplasarea prin parc se face cu trenulețul

Există mai multe temple în parcul uriaș

E genială imaginea asta de pe drum cu vârful vulcanului peste nori

Tur cu jeep-ul pe Merapi. Sperăm că nu erupe azi

Drumul e extra-accidentat

Un muzeu improvizat dintr-o casă distrusă de lavă

Imagini ale erupțiilor

Ultima mai mare din 2010

Valea formată de râul de magmă

Șoferul meu. Nu bag măna în foc că era major

Am luat și eu jeepul puțin la o tură

După o oră pe hârtoape, e așa de bine pe asfalt

Buncăr construit pentru adăpost. De aici se vedea și vârful cel mai bine dar păcat de nori

MGM Jogja – Muzeul vulcanului Merapi

De prin muzeu

Aici am servit masa de prânz

Din nou la drum

Destinația #1 a zilei: templul Borobudur

Se poate merge și cu elefantul

Drumul spre templu

Accesul pe scări

Borobudur nu pare atât de mare de la distanță

Dar interiorul e grandios

La primele etaje sunt sculpturi cu povestiri religioase

Renumitele clopote de pe acoperiș

Fiecare clopot are o statuie la interior

Era zi de vacanță și majoritatea vizitatorilor erau elevi

Sute de copii m-au rugat să fac poze cu ei. Câteva le-am făcut și cu camera mea

dsc09270 dsc09235

Era nor dar și așa căldura era insuportabilă