Nu știam foarte multe despre Kefalonia când am ajuns acolo pentru prima dată. Nici nu ne gândeam că această insulă de la Marea Ionică va deveni locul nostru preferat în Grecia. Ne-am simțit fantastic acolo și totul a fost pe gustul nostru.

Câteva dintre motivele pentru care am îndrăgit Kefalonia foarte mult: este o insulă relativ mare și nu este aglomerată deloc, nici măcar la mijlocul verii; prețurile sunt mult mai rezonabile ca în alte locuri; natura este la ea acasă iar peste tot vei zări animale sălbatice sau domestice; plajele sunt superbe și foarte diferite, pentru toate gusturile; sunt stațiuni foarte liniștite și altele foarte animate, poți face drumeții sau poți vizita o mulțime de atracții turistice de toate felurile; nu în ultimul rand, localnicii sunt extraordinar de primitori și prietenoși.

Kefalonia (sau Cephalonia) este cea mai mare insulă din arhipelagul Ionic. Are aproape 800 de kilometri pătrați, dar e foarte puțin populată, având abia vreo 30.000 de locuitori.

Insula avea mult mai mulți locuitori acum jumătate de secol, dar cutremurul devastator care a lovit regiunea în 1953 a făcut ca majoritatea lor să își abandoneze casele. Cele mai multe sate au fost distruse atunci iar reconstrucția a început abia recent. De aceea și turismul nu a crescut excesiv iar insula a rămas în mare parte neschimbată de tot ce înseamnă modern, cu bune și cu rele.

Kefalonia se află la nord de Zakynthos, la sud de Lefkada și foarte aproape de insula Ithaca. Către toate acestea sunt feriboturi frecvente. Aeroportul din Argostoli are legături dese cu Atena iar în sezon sunt o mulțime de zboruri spre destinații internaționale (inclusiv București).

Spuneam că insula are plaje multe și variate. Acestea se găsesc în special în sud-vest și în vest. Cea mai faimoasă de departe este plaja Myrtos, dar sunt multe altele absolut splendide, precum: Petani, Xi, Antisamos sau Makris Gialos. Unele sunt amenajate, altele sunt sălbatice, unele au nisip fin alb sau roșiatic, altele sunt cu pietriș. Oricare ar fi preferințele, în Kefalonia se găsește plaja potrivită pentru fiecare.

Noi am ales să ne cazăm la Lixouri, un orășel liniștit din partea vestică a insulei. De acolo aveam un acces relativ ușor spre multe dintre plajele din sud și vest.

Harta plajelor din Kefalonia

Am sosit în Kefalonia cu feribotul din Zakynthos. Am plecat din portul Ag. Nikolaos din nordul insulei, sosind la Peseda în sudul Kefaloniei.

Feribotul mare de Kefalonia, operat de Ionion Pelagos

Ne-am luat la revedere de la Zakynthos

După o oră pe mare am sosit în micul port din Pesada

Cum transportul în comun lipsește cu desăvârșire în Kefalonia, închirierea unei mașini a fost obligatorie pentru a putea explora insula. Am închiriat prin Mercury Cars, o companie locală cu reputație bună. Am fost așteptați cu mașina direct în portul din Pesada.

Înainte de a merge la cazare, am trecut pe la unul din puținele supermarketuri mai mari pentru a lua ceva provizii.

Drumul de la Pesada la Lixouri trece prin capitala Argostoli. Se poate ajunge din Argostoli pe drumul de coastă dar acesta durează cam o oră. Mult mai rapidă și comodă este legătura directă cu feribotul. Vasele pleacă la orele de vârf cam la 20 de minute iar traversarea golfului nu durează nici 15 minute.

Am stat la Lixouri într-un apartament splendid chiar în fața portului. Era practic un etaj întreg, aveam 3 camere, 2 băi, un living spațios și terase pe toate parțile cu vederi frumoase. Am plătit doar vreo 60 de euro pe noapte pentru apartament.

Aveam totul în apropiere: supermarket, restaurante, cafenele, magazine și chiar piața centrală din orășel.

Străzi colorate din Lixouri

Faleza din port

Dacă ziua era liniște în tot orașul, mai ales din pricina căldurii, noaptea Lixouri devenea un loc foarte animat.

Muzică și dansuri tradiționale la una dintre terase

Condusul pe insulă este o adevărată plăcere. Drumurile sunt foarte libere, în general bune și, mai peste tot, sunt peisaje frumoase.

Singurul motiv posibil de ambuteiaje pe Kefalonia sunt turmele de oi și capre, care traversează șoselele dimineața și seara.

Dintre plajele care erau aproape de noi, cea mai renumită era Petani. Plaja se află într-un golf abrupt, sub munții de pe coasta vestică și este ușor accesibilă cu mașina, fiind la 10 kilometri vest de Lixouri.

Petani este o plajă cu nisip și pietriș și vederi superbe cu stâncile din jur. Cea mai mare parte din plajă este neamenajată dar există umbrele și șezlonguri limitate și vreo două terase unde se poate servi masa.

Marea se adâncește relativ brusc la mal dar apoi nu depășește un metru și jumătate pe câteva zeci de metri. Când este vânt, valurile de la Petani pot fi foarte mari.

Fiind orientată spre vest, Petani este și un loc ideal pentru a admira apusul peste mare

O altă plajă deosebită, la doar 10 minute cu mașina de Lixouri este Xi Beach. Xi este unică în Kefalonia datorită nisipului său rosu.

Există o mică plajă amenajată la Xi cu șezlonguri, umbrele și un restaurant. Fiind o plajă mai greu accesibilă din alte zone alte insulei, nu este niciodată aglomerat acolo.

Marea e lină de obicei iar apa este foarte curată

Cel mai deosebit lucru la Xi este nisipul rosu. Culorile sale variază în diverse momente ale zilei și extraordinar de fin, ca o argilă.

Plaja Xi se întinde pe câțiva kilometri și se pot găsi inclusiv golfuri mici pustii unde poți avea senzația că ești singur cu marea.

Plaja Agios Kiriaki era ceva mai departe de noi. Se află în centrul insulei, orientată spre nord. Accesul la plajă e puțin mai dificil, ultimii 2-3 kilometri fiind de drum neasfaltat.

Tocmai datorită accesului dificil, foarte puțini ajung la Ag. Kiriaki. Erau cel mult 10-15 oameni pe plaja lungă de vreo 2 kilometri. Nu cred că mai e altă insulă în Grecia unde te poți bucura astfel, în liniște, de plaje atât de mari și frumoase.

Vederi pe plajă la Ag. Kiriaki

La Agios Kiriaki am descoperit și un restaurant pescăresc deosebit. Acolo lucrează mulți dintre pescarii din Kefalonia, iar la Kalyva tou Psara este întotdeauna pește proaspăt de cea mai bună calitate.

Normal că am comandat pește. Ne-am ales unul suficient de mare pentru amândoi.

O plajă și mai greu accesibilă din Kefalonia este Platia Ammos, aflată tot în zona de sud-vest. Pentru a ajunge acolo, se merge vreo 4 kilometri pe drum neasfaltat iar ultima secțiune este aproape imposibil de parcurs cu o mașină mică.

Am mers vreun kilometru pe jos pentru a ajunge la Ammos. Vederea plajei de sus este absolut splendidă.

Drumul pe scări care ducea cândva la Ammos a fost distrus de cutremure. Se mai poate ajunge și azi la plajă dar vorbim de un traseu periculos pe stânci nu foarte stabile.

Pentru siguranță, am preferat să nu coborâm dar tot am rămas să admirăm apusul de deasupra Ammos.

Coasta de nord-vest din Kefalonia oferă cele mai frumoase peisaje peste mare. Acolo sunt mulți pereți calcaroși de munte care s-au prăbușit după cutremure iar golfurile astfel create au o frumusețe aparte și marea are niște culori turcoaz cum n-am mai văzut pe nicăieri.

Acolo se află Myrtos, cea mai renumită plajă din Kefalonia si una din cele mai frumoase ale Greciei

Culorile apei de la Myrtos sunt incredibile

Plaja are doar o mică zonă amenajată. Nu știu dacă e mereu așa, dar când am fost noi, șezlongurile erau gratuite și se aștepta doar consumație de la bar, ceea ce mi se pare incredibil pentru asemenea plajă. Dealtfel, nicăieri prin Kefalonia nu am avut acel feeling că oamenii vor să stoarcă fiecare bănuț din turiștii aflați în vacanță, senzație pe care o am de fiecare dată când ajung pe la noi la mare, dar și prin alte locuri în Grecia.

Ne-am ocupat locurile la umbră

Iar apoi ne-am aruncat în valurile marii…

Vederi de pe Myrtos

Myrtos la lăsarea serii

Nu toate plajele din Kefalonia sunt pustii și liniștite. Pentru cei care le preferă există plaje mult mai animate în apropierea orașelor importante, precum Makris Gialos lângă capitala Argostoli și Antisamos, nu departe de portul Sami.

La Makris Gialos am ajuns într-o zi de weekend și ne-am speriat puțin de aglomerație. Din sutele de umbrele aliniate nu era nici măcar una disponibilă. Astfel, nici n-am mai poposit pe plajă, ci ne-am mulțumit să admirăm de sus peisajul.

Antisamos se află în est, într-un golf înconjurat de păduri verzi. Se ajunge acolo pe un drum asfaltat din Sami, iar plaja dispune de parcări ample.

Antisamos ne-a plăcut însă foarte mult, așa aglomerată cum era. Plaja are mii de șezlonguri dar sunt și zone libere. Sunt pietre rotunjite, iar marea se adâncește foarte lin. Seara atmosfera este de petrecere, iar muzica de club răsună la terasele din jur.

Câteva vederi de pe Antisamos

Cam astea ar fi cele mai renumite plaje de pe insulă dar mai sunt multe altele pe unde n-am ajuns… Dar Kefalonia nu este numai despre plaje. Sunt o mulțime de locuri frumoase de vizitat și activități interesante. Despre acestea voi povesti în partea următoare…