Santorini, paradisul din insulele grecești

Una dintre vacanțele de care îmi amintesc deseori cu multă plăcere a fost cea petrecută în Grecia pe insula Santorini. Au trecut mulți ani de atunci. Am fost în Santorini în vara lui 2010 în luna august când am petrecut o săptămâna la soare.

Pe atunci încă mai obișnuiam să rezervăm concedii prin agenții turistice. Ne-am hotărât să mergem în ultimul moment și am prins un charter last minute către Grecia. Nu mai țin minte cât a costat dar știu că nu a fost prea mult, ținând cont că Santorini este una dintre destinațiile mai scumpe ale Greciei și că mergeam în vârf de sezon.

Am zburat cu un charter Olympic Airlines direct din București pe o zi senină și am putut admira de la geam vederi frumoase peste insulele grecești.

După nici 2 ore de zbor am aterizat pe aeroportul Thira – Santorini care era pe atunci cel mai mic aeroport din câte văzusem. Am fost așteptați de ghidul de la agenția turistică iar apoi ne-am îmbarcat în autocar.

Hotelul nostru se afla în Perissa, destul de aproape de aeroport și la câțiva metri de plajă. La Perissa lipsesc vilele de mare lux specifice insulei Santorini, dar locul are o atmosferă plăcută, mult mai liniștită față de agitația din Oia sau Fira. Mai mult, la Perissa se află cea mai mare plajă din Santorini, amenajată cu șezlonguri și umbrele.

Plaja din Perissa este una cu pietriș iar în apă se merge practic pe o placă lucioasă din rocă vulcanică. Este extrem de alunecos și mai sunt și pietre ascuțite, iar pantofii de apă sunt un accesoriu obligatoriu. Din fericire, se găsesc la toate magazinele. Chiar și așa pot spune că plaja din Perissa este cea mai plăcută din Santorini, o insulă care abundă de peisaje și locuri fantastic de frumoase, dar de unde lipsesc cu desăvârșire plajele cu nisip. Cei mai mulți turiști care merg prin alte părți din Santorini fac baie exclusiv la piscină. Altfel, apa mării era foarte caldă iar temperatura de afară caniculară.

După vreo două zile de relaxare totală la plajă ne pregăteam să începem să explorăm insula. Chiar dacă Santorini nu este deloc o insulă mare (90 Km2, 2000 de locuitori) are atât de multe locuri speciale încât sunt necesare mai multe zile pentru a le vedea. Insula Thira (sau Santorini) are forma unei semiluni. Caldera vulcanului Kameni se poate distinge trăgând o linie imaginară pentru a uni și celelalte insule. Practic, Santorini este marginea craterului unui vulcan, iar în mijlocul său se află în crater și mai mic înconjurat de apă. Vulcanul și turul Calderei sunt probabil cea mai mare atracție din Santorini, iar satele mega-turistice Oia și Fira sunt de o eleganță aparte. Priveliști diferite, care de care mai frumoase se pot vedea din fiecare colț al insulei, iar pasionații de istorie pot descoperi ruine și muzee ale culturii minoice despre care unii spun că ar sta la bazele legendei Atlantidei.

Prima excursie făcută a fost la Thira (sau Fira), capitala insulei. Pentru a ne deplasa am preferat autobuzele locale care sunt foarte ieftine dar au un orar foarte flexibil (în sensul că nu este respectat deloc).

Centrul din Fira

Prin Fira se pot vizita mai multe biserici vechi ortodoxe și câteva muzee dar farmecul real al localității stă în frumusețea caselor locale și vederile care se pot vede de pe fiecare străduță. Cel mai plăcut lucru e să te rătăcești pe aleile întortocheate.

După plimbare ne-am așezat la una dintre terasele cu super-priveliști pentru a servi masa. La greci este un obicei la restaurant ca fiecare client să fie servit cu ceva din partea casei (alune, măsline, un pahar de ouzo…). De asemenea, felurile de mâncare prin Santorini sunt destul de scumpe dar de obicei includ tot (garnitură, salată, pâine etc). E tare frumos să te așezi la umbră la terasă și să guști din preparatele tradiționale în timp ce observi vederea peste Caldera.

Vapoarele de croazieră mișună prin Caldera.

Santorini are o adevărată cultură a apusului. Fira, Oia și Imerovigli sunt toate orientate spre vest iar fiecare seară aduce valuri de turiști la terase pentru a admira soarele cum dispare în mare.

Din Fira se poate coborî pe scări spre vechiul port. Este unul dintre cele mai pitorești din Santorini, pe vremuri fiind singurul pentru a ajunge cu vaporul în satele din vest. Drumul este destul de solicitant fiind foarte abrupt. Am reușit să coboram la lăsarea serii pe jos. O variantă ar fi fost măgărușii care se pot închiria doar că mi s-a părut că erau prea chinuiți. La întoarcere totuși nu am luat-o pe jos, ci am mers cu telecabina spre Fira.

Dimineața următoare am plecat în croazieră cu vaporul prin Caldera. Am fost luați cu un microbuz de la hotel, duși în portul Athinios iar de acolo ne-am îmbarcat pe o frumoasă corabie cu vele cu care am plecat pe mare. Caldera Tour includea o oprire la vulcanului Kameni, o pauză de baie într-un golf din Nea Kameni și o oprire la prânz pe insula Thirassia.

Era o zi fierbinte cu peste 35 de grade. O dată ce am debarcat pe vulcan, parcă simțeam căldura și mai tare. Urcarea până la crater a durat cam două zeci de minute. Vulcanul Kameni a apărut la suprafață se pare undeva în jurul anului 47 BC în urma unei erupții majore, fiind practic un mic crater în centrul marelui crater care este Santorini. De atunci au fost mai multe erupții puternice care au zguduit arhipelagul.

Cea mai mare erupție a vulcanului din Santorini a avut loc acum aproximativ 4 milenii. A fost una dintre cele mai dezastroase cataclisme naturale din istoria planetei și a distrus civilizația minoică de la Akrotiri și din Creta. Există foarte multe mituri despre această erupție. Se spune că a provocat decăderea civilizației egiptene și a provocat exodul evreilor (dezastrele abătute asupra Egiptului fiind provocate de către vulcan conform legendelor). Se mai spune că civilizația care a fost distrusă era de fapt legendara Atlantida – se știe că civilizația din Santorini era foarte avansată iar descrierea lui Herodot care descria locul ca mai multe cercuri concentrice de apă și pământ se aseamănă oarecum cu dispunerea geografică a insulei. Se mai spune și că erupția a provocat o mini-eră glaciară. Cert este că norul de cenușă a acoperit o mare parte din emisfera nordică și a avut cu siguranță un impact important asupra civilizațiilor vremii.

Insula Palea Kameni se vede la orizont

Am transpirat ceva până am ajuns la crater

Unul dintre golfurile insulei Nea Kameni are o apă roșiatică cu importante proprietăți minerale. Indiferent, era absolut necesară o baie în mare pe căldura greu de suportat.

Am mai oprit pe insula Thirassia unde am servit masa de prânz

După amiază am revenit cu vaporul pe Santorini, de data aceasta debarcând la Oia.

Mai departe am urcat pe deal până în Oia (sau Ia cum i se spune local satului de la extremitatea nordică din Santorini). Oia este apogeul frumuseții din Santorini și în același timp este cea mai luxoasă stațiune (tarifele pe noapte în vilele din Oia ajung și la 500 de euro).  Satul este plin de biserici care mai de care mai frumoase, iar toate au acoperișul albastru. Dintre ele se remarcă biserica Sf. Spiridon, aflată foarte aproape de mare. Aceasta alături de domurile albastre din jur alcătuiește acea imagine iconică ce apare pe mai toate vederile cu Santorini.

Pot spune este că Oia este cel mai frumos loc din Grecia, dincolo de bisericile renumite, fiecare colțișor de stradă ascunde o vedere frumoasă.

Morile de vânt din Oia sunt renumite și ele

La capătul satului Oia se află castelul. Fiind aflat la extremitatea insulei locul oferă probabil cea mai frumoasă priveliște din Santorini. Mai mult, se vede mare în vest, ceea ce îl face un loc ideal de a vedea apusul. Am spus că Santorini are o cultură pentru apus, dar locul cel mai căutat de toți turiști pentru a privi soarele este castelul din Oia. Acolo, pe zidurile cetății se strâng în fiecare seară sute de vizitatori, în cea mai mare lor parte tineri îndrăgostiți. Oia este locul unde soarele primește în fiecare seară aplauze când apune.

Într-o altă zi am închiriat un ATV. Ni s-a părut mult mai fun și mai practic decât o mașină pe drumurile șerpuite și înguste din Santorini. Casca e obligatorie, pentru că vântul e puternic pe creste și praful poate fi foarte deranjant. Am mers mai întâi la Akrotiri, cea mai veche localitate din Santorini unde se pot vedea vestigii istorice, se poate urca într-un vechi far și evident se pot vedea alte priveliști frumoase peste Caldera.

Tot cu ATV-ul ne-am dus apoi la plajă. Am mers la Red Beach în apropiere de Akrotiri, o plajă unde altfel se ajunge destul de greu. Așa cum sugerează numele, plaja are un nisip roșu vulcanic. Arată foarte special – n-am mai văzut pe nicăieri o plajă astfel. Plaja ne-a depășit toate așteptările, apa fiind cristalină iar pietrișul și nisipul roșiatic mult mai plăcut pentru o baie. Am închiriat șezlonguri și am stat acolo până seara.

O ultimă plimbare pe care am făcut-o în Santorini a fost cățărarea până pe muntele Mesa Vuono, cel mai înalt loc de pe insulă. Se urcă pe munte chiar din Perissa, iar drumul în ritm normal durează cam 40 de minute. Vederile de sus sunt frumoase, mai ales că muntele este foarte abrupt și se află la malul mării. Partea mai dificilă a fost cu vântul, care în rafale efectiv te zbura de pe picioare, dar efortul a meritat.

Ca să fac un rezumat de final vă pot spune că Santorini e una din cele mai frumoase destinații de vacanță ale Europei. Este una dintre cele mai romantice insule, cu peisaje de vis și locuri pitorești la tot pasul, preferat de multe cupluri (americani în special) pentru luna de miere. Poate fi foarte aglomerat și foarte scump în sezonul de vârf, dar ar fi un loc ideal de vizitat la final sau început de vară. Nu este cea mai indicat destinație pentru a merge la plajă, acestea fiind puține și cu pietriș în cea mai mare parte. Pentru noi este un loc unde am petrecut una dintre cele mai frumoase vacanțe și unde probabil vom reveni cândva.